torsdag 3 november 2011

Torsdag - almost fredag!

Gaahhh så jag väntar på morgondagen - dagen, vilken jag och min kompis E, har hittat åtminstone 3 bra orsaker att fira!

Dagen började jag igen med en härlig alarmsignal från väckarklockan 05:38. "Dethär är nästsista morgonen som jag behöver stiga upp såhär tidigt" intalade jag mig själv och lyckades åter tvinga upp mig själv. Under dagen handledde jag två familjer med både amning, blöjbyte och rumptvätt. Det känns aningen avigt att jag, 22-åriga barnfria ungen själv, står och visar och talar med en lugnande röst åt de nyblivna föräldrarna om hur de skall sköta sitt barn och försöker se varje liten orsak till att berömma dem som föräldrar. Samtidigt känns det fint att föräldrarna verkligen tror på det jag säger (vilket förstås ställer ytterligare press på mig om att tala fakta och inte hitta på en massa historier och bullshit) och gör som jag säger. I´ve got the power, muahahaa! Medan jag handleder föräldrarna i t.ex. hur tvätta babyns rumpa kan jag inte annat än fundera om de befinner sig i någon form av trans, eftersom många håller krampaktigt i barnet, vågar knappt ta i det och när de äntligen vågat lyfta barnet och fått rumpan under kranen fokuserar de så mycket på stjärten och alla små kakka-fläckar där, att de inte märker hur babyns huvud samtidigt dänger mot lavoaren. Jag poängterar åt alla föräldrar hur de nog lär sig så småningom och kommer att lära sig tillsammans med babyn i dess takt och att ingen föds proffs. Ironiskt nog var jag ju själv i samma situation för 3 veckor sedan då praktiken började, som föräldrarna är nu (hade alltså aldrig haft att göras med nyfödda, förutom då jag krampaktigt hållit systrarnas barn på BB under 10 minuter)- men det vet ju inte de. Som tur - annars skulle de nog inte lyssna på mina "goda råd" ett dugg mer...

Min övrerygg har ropat Hosianna hela dagen och har bara förvärrats till kvällen. Dagens träning blev en rask promenad runt Sandudd och avslutades med en runda via Citymarket. Jag är löjligt förtjust i att gå i en stor supermarket och titta på alla saker - det kvittar om det då är frukter, grönsaker eller diskmedel! Tyvärr brukar jag ibland tappa kontrollen och lasta butikskorgen så full att jag knappt orkar bära den (vågar inte ens tänka på hur det skulle gå om jag tog en butiksvagn i stället..). Idag hamnade förvånansvärt litet saker i korgen, men de var desto viktigare: kex, vilka jag skall ta med mig till barnsängsavdelningen imorgon - sista dagen till ära, samt Skyr-kvarg. Kvargen kommer från Island och är löjligt dyr, men ack så god - prisvärd enligt mig! Jag rekommenderar speciellt varmt


Skyr med smak av melon och passionsfrukt. Kvargen är passligt söt och saknar dendär konstgjorda, essanslika smaken som smaksatt kvarg ofta har. På morgonen brukar jag tillsätta litet mysli eller flingor i kvargen, men den kan bra ätas som sådan. Eftersom kvargen är proteinrik håller den magen mätt länge och håller dessutom humöret uppe - både tackvare den goda smaken och den fina förpackningen (estetiker som jag är..)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3