söndag 4 december 2011

A few words about my eating habits

Kanske det är dags att erkänna att jag ofta surfar runt på nätet och bläddrar genom folks bloggar - helt random. Oftast fastnar jag för deras inlägg som handlar om dagens outfit, träning och mat. Denhär förfrågan, som jag hittade i bloggen Lindsay´s diaries fick jag en sådan lust att svara på själv, att jag helt kallt snodde den. 

Intresserad av mina matvanor? Läs nedan - annars, tack och hej!

Miten haluat munasi? 
Hårdkokta. Kokar äggen för säkerhets skull alltid i 10 minuter eftersom jag avskyr geggig gula (och det är kanske värt att nämna att jag inte gillar gulan över huvudtaget och låter oftast bli att äta den, men kan inte tåla om gulan är rinnig och smutsar ned min fina vita).

Kuinka nautit kahvisi/teesi?
Kaffe med mjölk. Jag dricker helst endast grönt te, naturel.

Suosikkiaamiaisruokasi?
Kvarg blandat med litet mjölk för att få en rinnigare konsistens, Branflakes och blåbär/jordgubbar/röda vinbär (+ honung) samt hackade nötter. Och kaffe - absolut!
Allternativt hotellfrukost med färskt bröd, fräscha tomater och gurka, små bitar av getost.

Maapähkinävoi?
Nej tack.

Colaa vai Pepsiä?
Coca Cola Zero eller så helt vanlig Cocis. Jag dricker limu så sällan att sockermängden egentligen kvittar.

Millaisen kastikkeen haluat salaatillesi?
En god balsamico gör vilken som helst sallad lyxig. Naturell yoghurt, rypsolja och senap är en annan favorit som passar speciellt med hönssallad. Fast ingen salladssås slår den olje-vinägrett-blandning som de bjuder t.ex. på Tori vid Femkanten.

Laiskottaa, mitä teet?
Broilerwok - snabbt, gott och enkelt

Laiskottaa todella, minkä pizzan tilaat?
Skinka och ananas, ibland räkor som bonus!

Tuntuisi vähän kokkailulta, mitä teet?
Lasagne, kållåda eller strömmingsbiffar med sås och kokt potatis

Saatko jostain ruuasta huonoja muistoja?
Jep. Prinskorv vägrar jag äta efter att ha haft spysjuka i en vecka efter att ha ätit sådana.

Muistuttaako joku ruoka sinua jostakusta?
Smörstekta köttbullar påminner om Famo. Kållåda med massor av sirap påminner om mamma.

Onko olemassa ruokaa, josta kieltäytyisit?  
Allt som haft fler än 4 ben?

Mikä oli lapsena lempiruokasi?
Säkert makaronilåda eller nauravat nakit med mos :D

Onko sinulla jotain outoja ruokatapoja?
Haha, ni skulle bara veta hurdana combon jag brukar göra!

Oliko sinulla lapsena ruokaa jota vihasit, mutta nyt rakastat?
Rödvin, men räknas det?

Lempihedelmäsi ja -vihanneksesi?
Äppel och tomat

Lempiroskaruokasi?
Pizza eller kebab, med MASSOR av sås!

Lempivälipalasi?
Kylskåpskallt äppel

Olet dieetillä. Millä ruualla täytät itsesi?
Purésoppor och sallad samt rågbröd

Lopetit dieettisi, mitä saisi olla?
Potatismos med smöröga

Kuinka tulisena tilaat intialaisen/thaikkusi?
Medium

Saako olla jotain juotavaa?
Fettfri mjölk eller kranvatten, tack

Punaista vai valkoista?
Halvtorrt vitt, kylskåpskallt eller halvfylligt rött
 
Lempijälkiruokasi?
Glass - no doubt

Täydellinen yömyssy?
Hmm. En fräsch drink eller skumppa sitter bra, men gräddlikörerna skippar jag gärna

Mikä on ensimmäinen leipomis- tai kokkailumuistosi?
Oh god.. Säkert baka pepparkakor med mamma?

Kuka on vaikuttanut ruoanlaittoosi eniten?
Mamma

Onko sinulla valokuvaa todisteeksi varhaisista kokkailuistasi?
Nä och tur det - köket har säkert sett ut som ett bombnedslag!

Kärsitkö jonkinlaisesta ruoanlaiton pelosta, saako ajatuskin jonkin ruokalajin kokkailusta kämmenesi hikoamaan?
Näe, fast skulle jag få en orensad och filead fisk framför mig skulle jag nog få stress

Mikä on käytetyin tai eniten arvostamasi keittiövälineesi ja/tai suurin pettymyksesi mitä keittiövälineisiisi tulee?
Inget slår en ordentlig kniv och ett rejält skärbräde

Nimeä jokin hauska tai outo ruokakombinaatio josta todella pidät?
Purésoppa eller havregrynsgröt med grynost, samt salsa-sås som jag t.o.m. sätter på smörgåsen och i salladen bara för att det är så gudomligt gott!
Och glöm inte min specialitet: skalet på ugnspotatisen!

Nimeä kolme syötävää tai ruokalajia, joita ilman et vain voi elää?
Broilersallad, pannkaka och glass

Mitä ruoanlaitostasi puuttuu? 
Mångsidighet och förmågan att testa någonting nytt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3