söndag 12 februari 2012

Puhhu-huh at Nike Blast

Ugh, så styv jag är i kroppen! Jag kan inte förstå hur en 22-åring kan vara såhär styv och icke-tänjbar - och allt detta är skapat helt frivilligt!

Hälsningar från gårdagens The Nike Blast 2012 (klik!) på Kabelfabriken i Helsingfors, dit jag vunnit fribiljetter via Sats. Evenemanget samlar ihop topp-jumppaledare från hela världen och presenterar det nyaste inom jumppa-världen, altså nya jumppatimmar. Jag och tjejkompisen T hade anmält oss till enbart 2 pass och vi kände oss ganska udda då vi såg andras anmälningsblanketter, vilka var fyllda från morgon till kväll med aktiviteter. Det visade sig ändå vara ett bra val för oss som inte råkar vara absoluta super-människor med turbo-kondis, utan är två vanliga tjejer med medel-kondis.

Vårt första pass var NTC Master Class och visade sig vara en otroligt effektiv och tung jumppa, där man hela tiden hölls i rörelse och gjorde olika övningar och rörelser ½-1 minut i taget. Svetten droppade och musklerna skakade, men skönt var det!


På eftermiddagen hade vi anmält oss till Dynamics, som var en blandning av yoga och pilates. Varken jag eller T är vana yogare, men jag tycker vi klarade oss hyfsat bra och jag blev överraskad över hur tungt det egentligen var att stå på alla 4 och andas och göra små, långsamma rörelser åt olika håll. Tyvärr har jag inga foton från evenemanget, eftersom det var förbjudet att fotografera.



I videon ses några övningar som vi också gjorde på NTC-timmen!

Och visst kändes det i kroppen att jag inte gått på gympass på väääääldigt länge: idag känns altså kroppen allt annat än vig och mjuk - snarare känner jag mig och ser ut som en fågelskrämma! Dagens träning får nog bli något litet lugnare, typ promenad eller så.



Orsaken till att jag inte gått på gympass på länge är inte det att mitt intresse för dem skulle ha minskat, men efter att mit gym i Gräsviken stängdes, tvingades jag (tillsammans med typ alla andra som också gick på Gräsviken) byta till samma kedjas gym vid Järnvägstorget. Denna massflyttning av folk innebar att passen på Järnvägstorget blev smockfulla och att det i praktiken är omöjligt att rymmas med på ett pass - ifall att man inte bokat en plats åt sig typ 1 vecka i förväg! Själv tränar jag enligt fiilis och kan altså inte veta 1 vecka i förväg om jag känner för att gå på en jumppa eller inte och det betyder att jag nu inte gått på ett enda pass sedan årssikftet. Att se köerna till gympassen drar ytterligare ned på humöret: 39 personer i kö innebär ju att det är omöjligt att du ens skall ha en promilles chans att rymmas med!

Därför har jag börjat fundera på att byta gym och har kollat in Motivus. Mina kriterier är att gymmet skall finnas nära mitt hem (så resan inte blir en dålig orsak att låta bli att åka och träna) och så skall det finnas möjlighet till både gympass och gym. Priset får gärna också vara studerandevänligt.
Har någon erfarenheter av ett gym i Helsingfors som skulel uppfylla mina krav eller erfarenheter av just Motivus?


kuvat Googlesta

Huhhuh - miten voikaan 22-vuotias olla näin jumissa? Eilinen käynti Nike Blast-tapahtumassa Kaapelitehtaalla on kyllä saanut kroppani jymähtämään pahemman kerran enkä tällä hetkellä taivu lyhtytolppaa paremmin.
Nike Blast on siis tapahtuma, johon kokoontuu eri puolilta maailmaa huippuohjaajia esittelemään uutuus-jumppia ja sinnehän onnistuin tosiaan voittamaan liput Sats:n kautta. Olimme kaverini T:n kanssa ilmoittautuneet ainoastaan kahdelle tunnille, joka tuntui aika nololta kurkkiessamme toisten lappuja, jotka oli täytetty aamusta iltaan eri tunneilla. Noh, valintamme ei osoittautunut ihan huonoksi - tavallisia maanantai-jumppareita kun olemme.
Ensimmäinen tuntimme oli NTC Master Class, joka oli rankka tunti joka perustui siihen että pysyttiin koko ajan liikkeessä tehden eri lihaskuntoharjoituksia ½-1 minuuttia kerrallaan. Hikihän siinä pintaan saatiin ja lihakset pääsivät kokemaan pientä tärinää, trr.
Iltapäivällä menimme odottavaisina kokeilemaan Dynamics:a, joka on sekoitus joogaa ja pilatesta. Emme kumpikaan ole kokeneita joogareita, mutta suoriuduimme mielestäni mukiinmenevästi ja olinkin yllättynyt miten rankkaa pelkkä nelinkontinseisonta eri liikkeitä hallitusti tehden oli.
Siitä onkin pitkä aika kun olen viimeksi jumppatunnilla käynyt. Syy ei ole se ettenkö enää haluaisi niillä käydä, vaan se että vakio-salini Ruoholahdessa suljettiin ja pakotti kaikki sen jäsenet siirtymään esim. saman ketjun salille Rautikselle. Tuo jättikokoisen porukan siirtymienn aiheutti täydellisen ruuhkautumisen Rautiksen yksikössä ja sen että kaikki tunnit ovat täyteen-buukattuja ja jonossa ennen sinua saattaa olla jopa 39 ihmistä! Sehän tarkoittaa sitä että on käytännössä mahdotonta mahtua jumppatunnille, ellei sitten ole varannut paikkaansa sille viikkoa etukäteen. Se taas ei sovi minunlaiselleni fiilispohjalta jumppaavalle, joka ei pysty viikkoa etukäteen tietämään jos juuri sinä päivänä tekee mieli jumpata vaiko ei.
Siksi olenkin katsellut toisia saleja ja kriteereinä olen pitänyt sen että sali saisi olla lähellä kotiani (jotten luista matkustamisen vuoksi), tarjontaan saisi kuulua sekä jumppatunnit että sali ja hintakin saisi olla opiskelijaystävällinen. Onko kellään kokemusta esim. Motivuksesta (jota siis olen katsellut) tai muusta keskustassa sijaitsevasta salista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3