lördag 13 oktober 2012

I´d like to go..

...utomlands. Jag har under de senaste veckorna drömt om en utlandsresa, men absolut inte till en varm strand (oroväckande med tanke på hur asigt vädret här i Finland för tillfället är: grått, ruskigt, vått, kallt..) utan till en stad.

Jag har egentligen aldrig varit på en s.k. stadsresa (fi: kaupunkiloma låter så mycket bättre!) och har över lag rest väldigt lite under min livstid: Azorerna, Tyskland, Dubai, Sverige, Danmark, Norge och Estland. That´s it.

Jag vet inte varför, men jag tycker att det skulle vara allra roligast att bekanta sig med en ny stad just på hösten. Kanske det beror på att hösten är en så mysig årstid: litet melankolisk och dyster, men mysig då man tänder värmeljus och njuter av ett glas gott rött vin eller en stor kopp te kaffe i en stor mjuk soffa.


Berlin


Litet klichéaktigt kanske, men Paris..
Ehkä hieman kliseistä, mutta Pariisi

För tillfället får jag nog bara nöja mig med att drömma: min ekonomi livssituation (inkl. arbete) tillåter helt enkelt inga resor - ens förlängda veckoslut - just nu. Men alltid kan man ju drömma..



London

Dublin
Vilken stad skulle du rekommendera? Tips med tanke på framtiden tas gärna emot! ;)


...ulkomaille. Olen viime viikkoina unelmoinut ulkomaanmatkasta. Mikä tekee unelmointieni kohteista hassun on se, etten suinkaan unelmoi mistään rantalomasta, vaan kaupunkilomasta! Vaikka sää täällä Suomessa on tyypillisen syksyinen, eli harmaa, melankolinen ja hieman ankea, näen itseni kävelevän pitkin kosteita katuja, tutustuen uuteen kaupunkiin, haistellen ja maistellen sen antia ja syksyä. Oikeastaan pidän syksystä, varsinkin jos siitä saa nauttia sytytellen tuikkuja ja nautiskellen lasillisen hyvää punaviiniä tai jätti-kupillisen teetä kahvia (sori, olen parantumaton kofeiiniaddikti..) upoten ison pehmeän sohvan syliin.
Valitettava totuus on vaan se, ettei lompakkoni elämäntilanteeni tällä hetkellä salli lomailua - edes pidennettyä viikonloppua, mutta ainahan sitä saa ja voi unelmoida!
Onko sinulla jotain kaupunkia, jota suosittelisit? Tulevaisuutta varten otan mielelläni vinkkejä vastaan ;)

pics from google

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3