söndag 25 november 2012

Cheer up!

Ett positivt tankesätt gör under. Ett leende kräver mindre muskler än nedåtriktade mungipor. Livet känns lättare om man ser det goda framom det onda. Kan man vara glad åt litet, har man mycket att vara glad åt.

Mitt (kommer att ta en tid för mig att lära mig säga vårt..) kommande hem är betydligt större än min nuvarande bostad. Huset är byggt på 1930-talet, men är nyrenoverat år 2008. Ni kan bara gissa hur inspirerad jag är på att äntligen få inreda påriktigt. I mina två tidigare lägenheter gar jag inte satsat allt för mycket på inredningen, eftersom jag egentligen inte spenderat så mycket tid i dem. Now it´s time for change.. Eftersom den kommande bostaden är belägen så långt ifrån mitt barndomshem, kommer jag att spendera allt mer tid där, varför jag nu verkligen vill skapa ett hem där. Hemmet är en plats som man trivs på, som man gärna kommer till och som också gäster känner sig välkomna i. Hemmet är en trygg och mysig plats och det får gärna se ut "som om någon bor där" och skall varken se kliniskt eller stelt ut.

Själv föredrar jag ljusa, harmoniska färger, men kan inte t.ex. tänka mig ha en vit soffa eller inreda i en typisk dansk - all white - stil. Att hemmet skall se ut "som om någon bor där" betyder för mig att det får finnas saker här och var, men det får absolut inte vara smutsigt eller total-kaotiskt (famous last words misstänker jag..).

Julen är den perfekta tiden för inredning: butikerna fylls av mysiga filtar, lampor, skålar och burkar, värmeljushållare - allt som krävs för att skapa mysig stämning! Jag samlade här under några detaljer från Sokoksen verkkokauppa , med vilka jag tycker att man skapar en sådan stämning som jag vill att mitt (suck.. fortfarande vårt) hem skall göra: värme, välkomnande - hem.

En hurdan inredare är du då?


 

 
 
Hymyily vaatii mutrunaamaa vähemmän lihasvoimaa. Elämä tuntuu helpommalta, jos sitä katselee sen valoisemmalta puolelta. Jos osaa arvostaa pieniäkin asioita huomaa pian, että elämässä on paljon asioita joista iloita.
Eli ei kun uuteen nousuun vain. Vaikka muutto jännittääkin, huomaan tulevani heti hyvälle tuulelle kun pääsen suunnittelemaan tulevaa sisustusta: ensimmäistä kertaa elämässäni pääsen oikeasti sisustamaan kotia! Entisissä kämpissäni en juuri sisustukseen ole panostanut, koska en ole niissä pidempiä aikoja edes viettänyt - käynyt nukkumassa ja syömässä ja viettämättä etkoja, mutten pidempiä aikoja oikein viihtyen. Syy on selvä: kämpät eivät ole tuntuneet kodeilta. Tuleva asuntoni (koskakohan opin sanomaan asuntoMME) on entistä huomattavasti isompi, mikä mahdollistaa perusteellisen sisustamisen: pientä parin neliön koppia kun on mielestäni aika hankala sisustaa kunnolla kun seinät tulevat heti vastaan. Tuleva kämppä on rakennettu 30-luvulla, mutta täysin uusittu 2008 ja arvatkaa vaan kuinka innoissani olen kun pääsen siihen pian näppini iskemään ;)
Haluaisin onnistua sisustamaan asunnon niin, että se todella tuntuu kodilta, joka minulle siis merkitsee paikkaa jonne on kiva mennä, jossa on kiva hengailla pidempäänkin ja jossa vieraatkin viihtyvät ja tuntevat itsensä tervetulleiksi. Pidän aika neutraalista, mutten täysin valkoisesta sisustuksesta (ei valkoista sohvaa minulle). Koti ei saa olla liian kliinisen puhdas, mutta pidän toki järjestyksestä ja muruja ja likaa en siedä lainkaan! Elämää saa olla, muttei likaista. Piste.
Joulu on mitä otollisinta aikaa sisustamiselle kun kaupat pursuavat yksityiskohtia, joilla voi helposti luoda kodinomaisen tunnelman: vilttejä, purnukoita, tuikkuja, lyhtyjä..
Keräsin tähän ylle pari juttua paikasta, joka viime viikkoina on ollut kovassa käytössä koneellani, eli Sokoksen verkkokauppa , joiden avulla pystyisi luomaan sellaisen kodinomaisen tunnelman, jota havittelen.
Minkäslainen sisustaja sinä olet?

*innehåller reklamlänk/sisältää mainoslinkin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3