måndag 12 november 2012

Trying to get rid of my tiredness with some silly powder

Ordet för idag: TRÖTT.

Finns det någon annan arbetplats, där måndagarna är kaotiska och den absolut värsta dagen under veckan? Åtminstone på hälsovårdscentraler kan jag bekräfta att man bara önskar - direkt då klockan slår 8 och dörrarna öppnas - att dagen snart skall vara över och att man får fly hem tillbaks igen.

Förutom att jag lidigt av trötthet under den senaste tiden har jag också märkt att mitt hår tunnats ut - massor! Jag gjorde en hastig kartläggning över vad som kunde vara den största boven och kom fram till följande (men kunde inte rangordna vilken av dessa som är värst):
- locktången
- bristen på sol
- daglig tvätt av håret
- hormoner (i form av p-piller)
- viktnedgång (vilket jag inte hållit på med på länge mer, men nog erkänner att inträffat under de senaste åren)

Jag tycker att jag ändå äter mångsidigt, sover och motionerar i passliga mängder, så jag surfade in på webben och sökte efter hjälp och tips av medmänniskor.

Efter jobbet gick jag därför till Ruohonjuuri och köpte min första superfood: MSM-pulver.



 MSM borde i all korthet vara bra för leder, naglar och hår. Mer om MSM kan du läsa här.


Utseendemässigt påminner pulvret om socker. Smaken var (enligt mig, som började enligt ordination med 0,5 tsk) neutral och intetsägande. Hur pulvret verkar återstår att se, men jag lovar att återkomma - i hopp om starkare naglar och hår, samt mindre verkande knäleder åtminstone!



Päivän sana: VÄSYMYS. Voi kiesus - onkohan yhdessäkään toisesa työpaikka maanataipäivä yhtä kaoottinen kuin terveysasemalla? Jo töihin mennessä sitä välillä toivoo, että kello tikittäisi nopeasti ja antaisi luvan lähteä takaisin kotiin.
Väsymyksen lisäksi olen tänä syksynä kärsinyt toisestakin vaivasta: hiuskadosta. Aiemmin paksu, ihana tukkani on nyt pelkkä muisto vain ja päätinkin etsiä neuvoa netin syövereistä. Aloitin kuitenkin listaamalla suurimmat hiussyntini, mutta en ollut varma, mikä synneistä olisi se suurin syyllinen:
- suoristusrauta
- auringon puute
- päivittäinen hiusten pesu
- hormonit (e-pillerien muodossa, mutta niitä olen syönyt jo pitkään ennen hiuskatoani..)
- laihtuminen (mitä ei pitkään aikaan ole enää esiintynt, mutta joka toki on huomattava esim verratessa aikaan 10 vuotta sitten).
 Kävelin netin keskustelupalstojen innoittamana Ruohonjuureen ostamaan ensimmäistä super-foodiani: MSM-jauhetta. 
Jauheen pitäisi auttaa m.m. hiusten ja kynsien kasvuun ja vahvistamiseen, sekä nivelkipuihin. 
Ulkomuodoltaan jauhe muistutti sokeria - maultaan se oli (mielestäni, aloittaessani 0,5 tl annostuksella) lähinnä mautonta.
 Entäs se vaikutus? No, siitä lupaan postailla myöhemmin kunhan olen ehtinyt jauhetta hetken käyttää.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3