fredag 26 april 2013

An appologize, dreaming and greetings from my mouth

God morgon! Jag vill börja med att (litterärt) slänga mig på golvet på mina bara knän och be om ursäkt av de svenskspråkiga läsare som representeras av syster A, samt en Anonym som kommenterade mitt senaste blogginlägg och var missnöjda med att bloggen på senaste tiden förfinskats. Orsaken är, skamligt nog, lathet från min sida: det räcker dubbelt så länge att skriva på båda språken och eftersom (jag antar att) majoriteten av läsarna är finskspråkiga har jag valt att gå där staketet är lägst och skriva på finska. Svenska är och kommer alltid att vara mitt hjärtspråk och det syns i vardagen t.ex. då jag skall räkna eller tänka: bägge två, samt en mängd olika andra grejer, sköter jag fortfarande på svenska. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att rabbla upp telefon- eller kontonummer på finska, då jag klarar det galant nästan baklänges på svenska. Snacka om begränsad hjärnkapacitet :D

workout-look
Anyway. Igår lät jag dra ut en visdomstand Oral och var mer än nöjd med servicen, men nervös över hur sjuk och öm tanden skulle vara då bedövningen skulle försvinna. Ännu 6h efter ingreppet kändes munnen delvis bedövad, vilket medförde att jag tvingades äta pureade ljumma grönsaker och grynost, samt Vuoksen piroger till kvällsmål (snacka om knasig smak, men det var sjukt gott!), samt tugga med den icke-bedövade sidan av munnen. För säkerhets skull tog jag ännu 600mg ibuprofen innan jag lade mig, eftersom jag var livrädd att vakna under natten och ha ont.

Imorse vaknade jag pigg och kry (som normalt) och konstaterade att munnen i det närmaste känns knasig, men absolut inte sjuk - wohoo! *waves in the air* Visst valde jag att tugga morgongröten med vänster sida av käken, samt dricka kaffet i lugnare takt än normalt (för att undvika allt för heta drickor, vilket tandläkaren rekommenderade) men hittills känns allt bra och jag är nöjd över mitt val :) Orsaken till att jag lät dra ut visdomstanden var att mina framtänder inom 1 år tydligt börjat växa snett. Både jag och tandläkaren misstänkte att orsaken kunde vara visdomstanden som vuxit fram och som pressade på de övriga tänderna i min smala käke (beside the point: stackars tandläkare fick arbeta hårt för att få in tången så hon kunde dra ut tanden - min käke är så pass smal!). Efter att ha tagit en röntgenbild på hela käken fick oss ändå att tvivla på att visdomstanden vore den skyldiga, men eftersom den var "onödig" valde vi att dra ut den. 

Ässät-Tappara @ Porin ravirata 24.4.
 Idag är det kvällstur för min del som gäller, så förmiddagen är ägnad åt jag-tid, hushållssysslor och möjligen sport i någon form, ifall det blir tid över.

Ha en skön fredag! :) I helgen styr jag kosan mot Åbo ;)   

aningen bedövad ännu.. hieman puutuneena edelleen :D
 

Hyvää huomenta ja heti alkuun suuuuuuret pahoittelut ruotsinkielisille lukijoilleni: viime aikoina olen postaillut ainoastaan suomeksi sulaa laiskuuttani (kahdella kielellä kirjoittaminen vie tuplasti aikaa) ja olen laskenut sen varaan, että suurin osa lukijoistani on suomenkielisiä. Ruotsi on ja tulee silti aina olemaan sydänkieleni ja sen huomaa esim. arjessa, jolloin jäädyn jos joku pyytää minua luettelemaan tili- tai puhelinnumeroita suomeksi - en vain osaa!
Sitten fiiliksiä eilisen viisurin poiston jälkeen, jonka teetätin Oralilla: vielä 6h toimenpiteen jälkeen suu tuntui hieman puutuneelta, joten eilisillan iltapala koostui niinkin kiintoisalta combolta, kuin haaleilta pakastevihanneksilta kera raejuuston ja Vuoksen piirakoiden (joo-o, mun makunystyräni eivät ole niinkuin muilla :D) Ennen nukkumaanmenoa nappasin vielä varmuudeksi 600mg ibuprofeenia, jotten joutuisi heräämään kipuun.
Tänään aamulla heräsin normaaliin tapaan virkeänä ja hymyilevänä, sillä hammasta (tai noh, sen koloa) ei särkenyt lainkaan, vaikka sitä pelkäsin. Aamukahvit join hieman normaalia haaleampana (hampilääkäri suositteli välttämään kuumia juttuja nyt alkuun) ja pureskelin varmuudeksi ainoastaan vasemmalla puolella suuta, mutta muuten suu tuntuu suht. normaalilta. 
Viisurini poistettiin, koska etuhampaani ovat kuluneen vuoden aikana kasvaneet selvästi vinoon ja epäilynä on ollut, että puhjennut viisuri on ollut pääsyynä tähän. Suuni on kuulemma todella kapea (beside the point: hampilääkäri parka ei meinannut mahtua pihteineen kiskomaan hammasta pois, koska suuni on niin kapea :D), eikä viisuri muutenkaan toimittanut mitään virkaa, joten päädyimme toimenpiteeseen. Tosin röntgenkuvan otettuamme aloimme (okei, lääkäri se siinä epäili ja minä nyökkäilin), ettei syypää olisikaan viisuri. Päädyimme silti kiskaisemaan sen pihalle ja jäämme nyt innolla odottamaan, jos hammasrivistöni oikaisee itse itsensä, kun hampailla on enemmän tilaa. 
Tänään menen iltavuoroon, joten aamupäivä menee kotiaskareita ja mahdollisesti pientä kevyttä treeniä tehden, ennen töihin suuntaamista. Viikonloppuna on vuorossa Turku!
Hauskaa perjantaita! :)

Recommended: Elokuu - Tänään lähtee

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3