måndag 29 april 2013

Post-training & recovering with ProFeel

Whoah. Benpasset från mitt nya gymprogram är nu avverkat och jag kan bara säga en grej: holy shit. Aldrig har gymträning gjort så ont som idag!

Jag träffade min PT Pia på Björneborgs bästa gym PoriHalli och utgående från mina målsättningar och utgångspunkter gjorde hon ett 4-delat program: bröst + biceps, benen, axel + triceps, samt ryggen. Största skillnaden mellan mitt gamla och nya program är mängden press som man gör: förr gjorde jag 8-12/maskin, medan jag nu börjar göra 15 st. Meningen är att jag skall sträva till att göra 15 press av rörelserna och alltså ladda såpass mycket med vikter, men ifall jag inte orkar alla 3 gånger riktigt 15 st är det okej (gissa bara om jag "täcks" göra mindre än 15 då det står 3 x 15 på lappen?)

Efter passet var jag HELT slutkörd och kände hur svetten bara rann under toppen, men kände mig nöjd med mig själv, trots att jag var tvungen att skippa en rörelse, då den maskinen var sönder.

Efter gymmet gick jag via butiken och köpte en återhämtningsdryck och slukade den i ett huj och strosade sedan omkring på ett loppis i ett par timmar. Jag gillar att gå på loppis, men det krävs att man har mycket tid och ingen press på sig och helst skall man gå på förmiddagen, eftersom de flesta andra är på jobb då (tack än en gång för skiftesarbete & lediga vardagar). På loppis fyndade jag ett par Calvin Klein-pyjamasbyxor, samt en Columbia-jacka - slutsumma 7€! Score!

Apropå återhämtningsdrycken valde jag en Valio ProFeel med smak av jordgubb och svepte den i ett huj, men försökte hålla mig och analysera drickan trots törsten: ProFeel innehåller 20g protein/2,5 dl och har ett bra förhållande av protein och kolhydrater (20g/18g) med tanke på optimeringen av återhämtning efter ett tungt gympass. Smaken var, till min förvåning, inte konstgjord som jordgubb ofta är och inte så sliskigt söt heller (vilket beror på att ProFeel-produkterna inte innehåller konstgjorda sötningsmedel, utan enbart knappt med socker. Efter att ha svept ProFeel:en orkade jag problemfritt strosa runt och snoka på loppiset i ett par timmar och kände hungern komma smygande först då jag cyklade hem. Så återhämtningsdrycker kan i värsta fall vara en bra lösning, ifall man vet att det ännu är ett tag innan man får mat i sig :)
Trots att jordgubbs-ProFeel:en var helt okej, föredrar jag den med vaniljsmak.

Puh. Nu skall jag ta det lugnt en stund och fortsätta studera mitt gymprogram och fundera vilken muskelgrupp som står i tur imorgon..


Whoah ja huhheijaa. Ensimmäinen kokeilu uudesta saliohjelmasta, jonka Porin parhaan kuntoklubin Porihallin Pia teki minulle viime viikolla on nyt takanapäin ja voin vain todeta: ei h*lvetti miten treeni voikaan sattua ja tehdä pahaa! Pia suunnitteli lähtökohtanaan minun tavoitteeni ja treenitaustani 4-jakoisen ohjelman, joka on jaettu seuraaviin päiviin: rinta + hauis, jalat, olkapää + ojentaja, sekä selkä. Tänään päätin aloittaa ohjelman ja valitsin jalat. Suurin muutos entisiin treeneihini on toistomäärät: aiemmin tein 8-12 toistoa/liike ja nykyisessä teen 15. Painoja lastataan siis niin paljon, että pystyn hädin tuskin tekemään nuo 15 toistoa, mutta saan kuulemma fuskata vähän jos en jaksa aina ihan 15 tehdä (arvatkaa vaan kehtaanko fuskata kun lapussa lukee 15?) Treenin jälkeen jalat tärisivät kuin pyykit narulla ja pääsin hädin tuskin pyörän selkään, mutta päätin silti suunnitelmani mukaan suunnata vielä läheiselle kirpparilla kierrokselle. Kirppareilla on kivaa kiertää ja kaikkein kivointa se on arkivapaina, jolloin paikalle voi pamahtaa jo aamupäivällä ja kierrellä rauhassa muiden ollessa töissä. Kirpparilta kotiutin pari loistojuttua: Calvin Kleinen pyjamahousut, sekä Columbian ulkoilutakin - 7€! Score! :)
Ennen kirpparille menoa hain lähikaupasta palautusjuomaksi mansikanmakuisen Valion ProFeel-juoman ja ajattelin jakaa sen herättämiä kokemuksia täälläkin. ProFeelissä on ensinnäkin protskua ja hiilareita loistavassa suhteessa (20g/18g) palautumista rankasta treenistä ajatellen. Maku oli yllättävän positiivinen kokemus eikä lainkaan niin keinotekoinen kuin mansikanmaku usein on. Ylitsepääsemätön äklömakeuskin loisti poissaolollaan, joka johtunee siitä, ettei ProFeel-sarja sisällä keinotekoisia makeutusaineita lainkaan. Hörpättyäni 2,5dl ProFeelia kitaani jaksoin rauhassa kierrellä kirpparia parisen tuntia ja nälkä alkoi kurnia vatsassa kotimatkalla. Eli ProFeel saattaa olla ratkaisu myös, jos tietää että seuraavaan ruokailuun on pitkä aika. Suosikkini ProFeeleistä on ja tulee edelleen olemaan vanilja - niin hyvä se mansikka ei sentään ollut ;)
Huh. Nyt hetken lepoa ja saliohjelman tutkiskelua - saas nähdä mikä lihasryhmä on vuorossa huomenna.

Torilla juhlittiin lauantaina: arviolta 15-20 000 ihmistä juhlisti Ässien SM-kultaa :)
Kyllä se kultajoukkue siellä jossain on ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3