fredag 10 maj 2013

Girls, you gotta help me: what´s your favourite nailpolish?

Ostin eilen a) tarjouksen, b) mielipahan (kiitos flunssaisen oloni) vuoksi pirtsakan pinkin värisen kynsilakan, eli tarkemmin lueteltuna Lumenen Natural Code-sarjan lakan sävyssä Sweetie.




Täydellisen tyttöaamiaishetkeni (breakfast in bed + uusimmat Olivia ja Trendi-lehdet) päätteeksi päätin kokeilla uutuuttani ja levitin kerroksen lakkaa kynsiini. Levitysvaiheessa totesin sudin olevan makuuni hieman kapea ja pieni ja teki tasaisen lopputuloksen saavuttamisen hankalaksi. Lopputulos oli nopeasti kuivuva, mutta läpikuultava sävy, joten levitin toisenkin kerroksen lakkaa. Tässä vaiheessa toivoin kynsieni olevan pirtsakan pinkit, kiiltelevät ja mieltä piristävät. Beeeeeep! Eipä mennyt niinkuin olin suunnitellut: lopputuloksena kynteni ovat nyt matat ja hieman epätasaisen väriset. Pariin kynteen olen jo onnistunut myös telomaan pienet lommot - liekö sitten osuneet veitseen ruoanlaitossa, mutta kovin kestävää tämä lakka ei tunnu olevan.

Uusimman Trendin takakannessa oli mainos Essien lakoista, jotka tietääkseni ovat aika hintavia, mutta monet puhuvat kyseisten lakkojen puolesta. Itse en lähtisi sijoittamaan yli 10€ kynsilakkaan, ellei se olisi liki täydellinen, eli kiiltävä, pitkäkestoinen, runsaspigmenttinen ja mielellään suht. nopsaan kuivuva. Löytyykö tälläisiä kynsilakkoja edes, vai ovatko odotukseni utopistisia? Mikä on sinun kokemustesi perusteella se paras kynsilakka?

  
Köpte igår ett nytt nagellack från Lumene Natural Code i nyasen Sweetie delvis p.g.a. det låga priset (2,50€), men också för att jag ville unna mig något smått och gott p.g.a. den tyngande flunsan.
Efter ett lager lack på fingernaglarna konstaterade jag att ytterligare ett lager skulle krävas: naglarna lyste ju igenom! Nagellacket torkade fort, men penseln var liten och smal, så det var ganska krävande att uppnå ett fint och jämnt slutresultat.
Slutresultatet efter två lager var inte riktigt som jag hoppats: matt, ojämnt och sprucket (har väl varit framme med kökskniven i misstag..). På baksidan av nyaste Trendi fanns en reklam för Essie-nagellack, vilka många prisar, men som är ganska dyra. Har du ett nagellack som du kan rekommendera åt mig som letar efter ett prisvärt, hållbart och snyggt nagellack?    

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är ganska nagellacks-freaky, så hoppas jag kan hjälpa dig något.

    För det första (just checking, ta ej illa upp om du anser detta självklart :D) visst använder du base coat under själva nagellacket och sedan top coat (genomskinlig, shiny) därpå?`Base coaten gör att nagellacket går lite lättare att sätta på, tycker jag, och det rekommenderas även varmt av experter. Sedan till top-coaten: Ingen skillnad hur oglansigt nagellacket ditt är, så sätter du shiny top coat (päällyslakka) så blir det glansigt! :)

    Sen till själva nagellacket: L'Oreal har väldigt bra kvalitets, bra prisklass också (ca 7-8e?) nagellack. De håller bra och de har också bred pensel. L'Oreal har också en kiva ljus rosa färg som du kanske skulle gilla. Och den är mer shiny än den som du har på bilden.

    Konstigt nog har jag också gillat Gina Tricots nagellack, de har hållit underligt bra! och de har i GT dessutom jättebra base coat för nagellacket (endast 3,95!) som torkar jätte snabbt på nageln! Helt huippu!

    Jag lackar naglarna rätt ofta (går sällan helt utan lack), och jag har märkt att det behövs nog alltid minst två lager lack, ingen skillnad vilket märke (har testat från just gina tricot och mavala till opi) Färgen ser helt enkelt snyggare ut och den kommer till sin rätta.

    Så vad jag rekommenderar är: Ett lager base coat, låt torka, första lagret nagellack, låt torka, ett till lager nagellack, låt torka och till sist top coat som gör det glansigt. Sen låter du torka i typ en timma sku jag säga, och efter det också i några timmar ta det "lugnt" med fingrarna. Inte ens dom bästa/dyraste lacken torkar något hemskt snabbt.

    Aijoo, Mavala är också jättebra och billigt. Inte så bred pensel dock.. :)

    Aijoo och ifall du "vetää glitteriksi" så glitter är sen förjäkligt att få bort från naglarna :D

    (huj, vilken roman)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Julia för ditt långa svar! :)
      Okej, kanske jag borde satsa på bas- och topp-lack då, men det känns så himmelens tidskrävande.. Vill man bli fin får man väl lida pin ;)

      Radera
  2. Som vi ren pratade i telefon, så Lumenes natural code är bara skräp...
    Igår lackade jag Wilmas naglar med Isadora wonder nail (köpt på galna dagarna för 6e), den var lätt att bre ut och torkade ganska snabbt. Ytan blev jämn och Wilma är nöjd, för det glittrar som guld =) färgen är lime egentligen, men den glittrar fint, som guld nästan. Du kan få pröva nästa gång vi ses. En l'oreal har jag också om du vill testa.
    Annars kör vi Mavala och är nöjda med pris/kvalitet.

    Och mina egna naglar lackar jag ju inte, utan har bara erfarenhet av att lacka Wilmas =)

    Syster A

    SvaraRadera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3