måndag 1 augusti 2011

Pers.rekord, done!

Woopwoop, put your hands up in the air! Jag har idag gjort personligt rekord - i blodgivning! Mitt hemoglobin-värde var rekord-höga 142 och jag lyckades klämma ur mig 450ml blod  8 minuter.

Blodgivning är en lustig grej. Folk, iaf här på landet, köar frivilligt i typ 1½h för att GRATIS få donera blod (vilket i medeltal brukar ta ca 5 minuter). Jag önskar verkligen att det är folks goda vilja som är orsaken, men åtminstone en del är väl mest sugna på det som bjuds efteråt: kaffe/te, färska semlor, sockerbulle, kex, myslistänger.. Själv måste jag erkänna att jag donerar blod för det goda ändamålets skull - samt för att jag kan. Jag har senaste gången donerat blod i augusti 2008 och efter det har jag inte fått: jag åt antibiotikakurer som godis, hade flunsasymptom vart-om-vartannat, klarade knappt minimi-viktgränsen..

Så detta person-rekord är mer betydelsefullt för mig än bara siffrorna: jag är äntligen bevisligen i gott skick och belönas genom att få hjälpa andra som behöver mitt blod och donera det - and it feels good.

Om ni aldrig donerat blod, gör det och upplev den sköna efterkänslan man får när man genom en så liten grej ändå gör så mycket!  Läs mer på http://www.veripalvelu.fi/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3