onsdag 29 augusti 2012

Hey you flirty! ;)

Långa, korta, separerade, böjda, raka - variationen är enorm när det kommer till storlek och form. På ögonfransarna såklart!

Jag har sedan början av sommaren (läs: året) letat efter den perfekta maskaran som skulle ge längre och separerade ögonfransar. Mina egna fjun är ganska långa, men för att framhäva mina stora ögon vill jag ha en maskara som förlänger dem ytterligare, samtidigt som den separerar fransarna. Jag vet knappt någonting värre än en maskara som klibbar ihop fransarna till en klump, som man sedan i morgonrushen tvingas börja kamma och separera med diverse vassa föremål och utsätta sig för onödiga risker och farosituationer (snacka om spänning då man står med en knappnål endast några mm från ögat)..

Alltså har jag med stort intresse läst igenom olika maskara-test på både nätet och i tidningar, samt intervjuat kolleger och kompisar i hopp om att hitta the one - den perfekta maskaran. Lancome, Lumene, Rimmel, Maybelline.. Suck! Varje brand har minst ett dussin olika maskaran, vilka alla beskrivs ha olika egenskaper, men som åtminstone enligt mina erfarenheter sällan uppfylls..

Tills jag testade Maybellines Illegal Lenght - träff, sjönk!



Illegal lenght lovas förlänga ögronfransarna med t.o.m 4 mm tackvare sin nya fiber-teknologi, samtidigt som den separerar fransarna. 

Maskaran är enkel att applicera, kladdar inte ihop fransarna till en klump och ger - tro eller ej - faktiskt längre fransar, samt extra-långa fransar ifall man lägger två lager på varann! Det gäller dock att komma ihåg att inte låta maskaran torka mellan varven - annars kan slutresultatet bli, nja.. Inte så önskvärt (ifall man inte råkar gilla att ha tre tjockare ögonfransar ;))

Ett plus för maskaran är förstås också priset: själv fyndade jag min maskara på Silja Line för ynka 10 euro, vilket jag tycker är ett otroligt lågt pris för en maskara som fungerar såhär suveränt och ger ett så snyggt slutresultat.

Har ni någon egen favorit-maskara?




Valikoima on valtava: on lyhyitä, pitkiä, käyriä, paksuja, ohuita.. Silmäripsiä siis!
Olen koko kesän (lue: vuoden alusta lähtien tarkemmin ajateltuna) metsästänyt täydellistä maskaraa, joka erottelisi ja pidentäisi ripsiä, tekemättä järjetöntä lovea budjettiin. Omat ripseni ovat suhteellisen pitkät, mutta haluan maskaran, joka korostaa sitä vielä enemmän, samalla ripsiä erotellen. En tiedä mitään ärsyttävämpää, kuin maskara joka liimaa ripset yhteen ja joita saa sitten aamun kiireisimpinä minuutteina alkaa erottelemaan kammalla sekä erilaisilla terävillä esineillä (luoden toki pientä jännitystä aamuihin - nuppineula millimetrin päässä silmästä on tästä oiva esimerkki!).
Jokaisella brandilla on arviolta miljoona eri maskaraa, jotka kaikki lupailevat muokata ripsiä eri tavalla, mutta jotka valitettavan harvoin lunastavat lupauksensa. Erittäin positiivisen poikkeuksen tekikin tämä kesällä löytämäni Maybelline Illegal Length, jonka Maybelline lupaa pidentävän silmäripsiä jopa 4 mm kiitos uuden kuitu-teknologian, samalla ripsiä erotellen.
Voinkin ilokseni (tai iloksenne) todeta, että Illegal Length lunastaa lupauksensa, sillä se todellakin pidentää ripsiä, kuitenkin liimaamatta niitä yhteen. Mikäli haaveilee VIELÄ pidemmistä ripsistä, suosittelen levittämään maskaraa kaksi kerrosta - tosin kierrosten kuivumatta välissä (muuten lopputuloksena saattaa olla kolme yhtenäistä ripseä..). 
Loppuhuipennuksena haluan vielä hehkuttaa maskaran hinta-laatu-suhdetta: harvoin löytää n 10 eurolla maskaran, joka (ainakin minun kokemusteni perusteella) lunastaa lupauksensa ja toimii huomattavasti kalliimpien siskostensa lailla.
Löytyykö sieltä omia suosikki-maskaroita?

2 kommentarer:

  1. Haahahahahaaa, hohohohohoo! Höll på att falla av stolen när jag började läsa ditt inlägg om olika - ÖRONFRANSAR!! =)
    Som tur är var det bara ett stavfel från din sida, för annars var jag nog ren lite orolig vart denhär världen är på väg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, oj nej tänk så fel det kan bli med bara fel bokstav på fel ställe :D

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3