tisdag 17 april 2012

Who affects who?

Under min tid på praktikfältet inom företagshälsovård har jag konstaterat någonting, som egentligen är komiskt, men stämmer nästan 100%:igt: arbetare inom samma yrkesgrupp påminner om varandra både beträffande sätt och personliget, också i utseendet.

Med närmare eftertanke har jag märkt det där med likheter arbetskumpaner emellan redan tidigare, men efter mina dryga 2 veckor inom företagshälsovården, där våra klienter främst jobbar inom bygg- och elbranschen, har jag blivit allt säkrare på min sak. Nej, visst finns det stora skillnader emellan arbetarna (vadå såklart, de är ju alla sina egna personligheter!) och de drag jag lagt märke till kanske är stereotypa, men jag tycker att det egentligen är logiskt att människor med liknande personlighetsdrag och intressen söker sig till samma yrke. Helt nytt för mig är det dock att likheterna också i en viss grad stämmer på utseendet.

Idag bad min handledare mig göra en hälsogranskning och komiskt nog behövde jag inte ens fråga killen vad hans arbetsuppgift var, eftersom jag kunde räkna ut det på basis av hans utseende: elmontör. Utan att ljuga, så kan jag berätta att ALLA elmontörer som vi haft på hälsogranskning under mina 2 veckor varit långa, smala och haft stora blodådror på armarna. De har snällt besvarat alla frågor och lett småcharmigt under luggen under intervjun, men nöjt sig med att enbart svara på frågan - inget mer. I motsats märker jag i kafferummet hur hälsovårdarna är pratsamma (ni borde höra ljudnivån ibland.. puh!), livliga och öppna och de flesta är i fysiskt god kondition, oberoende ålder. Visst finns det undantag, men dessa två yrkesgrupper har jag nu observerat mest och konstaterat detta. Har ni märkt något liknande inom samma eller någon annan yrkesgrupp?

I övrigt har jag inget nytt och sensationellt att komma med: dagen har förlöpt som de flesta hittills under praktikfältet.

Det kändes inte allt för uppiggande att inse att det regnade imorse.. Därav gummistövlarna i bakgrunden!
Ei tuntunut kovin piristävältä kun huomasin herätessäni, että ulkona sataa - siitä siis kumpparit taustalla!
shirt Zara, jeans Levi´s
Efter arbetsdagen och gymmet gick jag till posten efter ett paket och försökte febrilt hitta en orsak att få köpa ett supersött Mumin-kort
Työpäivän ja saleilun jälkeen kävin postissa ja yritin kuumeisesti keksiä syytä, että voisin ostaa söpön Muumi-kortin
Och i posten insåg jag att jag är tvungen att investera i ett par nya joggingskor: kolla in hålen!
Postissa huomasin, että mun on pakko ostaa uudet juoksulenkkarit: tsekatkaa reiät!

Työharjoitteluni aikana työterveyshuollossa olen huomannut, että ihmiset, jotka työskentelevät samalla alalla, muistuttavat toisiaan kovasti niin luonteeltaan kuin myös - uskokaa tai älkää - ulkonäöltään!
Ohjaajani tarkastaa pääasiassa rakennuus- ja sähkömiehiä ja niitä tässä reilut pari viikkoa seuranneena tajusin tänään, kun minun oli määrä tarkastaa uusi työntekijä, ettei minun edes tarvinnut kysyä hänen työkuvaansa, koska sen pystyi päättelemään jo ulkonäön perusteella: sähköasentaja. Lähes 100%:sti sähkärit ovat pitkiä, hoikkia ja vastailevat asiallisesti, välillä vienosti kulmien alta hymyillen, kysymyksiin, mutteivät puhele mitään ylimääräistä. 
Vastapainoksi voin todeta, kahvihuoneessa istuskelun perusteella, että terveydenhoitajat taas ovat puheliaita (välillä aika äänekkäitäkin..), iloisia ja avoimia. Ulkonäöltään suurin osa terveydenhoitajista ovat hyvässä kunnossa fyysisesti, mutta yleisesti voin todeta, että hoitoalalta löytyy niin fitness-hoitsuja kuin pyöreämpiäkin hoitajia.
Löytyykö sieltäkin vastaavanlaisia toteamuksia, joko näiltä tai muilta aloilta?
Omasta päivästäni voin todeta, ettei se ole mitenkään eronnut lähipäivistäni harjoittelujakson aikana. Hiphei.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3