onsdag 4 juli 2012

Past, now and future

Brukar ni ha några speciella planer för sommaren eller någonting speciellt som ni vill/brukar göra enbart på sommaren? Nu menar jag inte sådant som av helt praktiska skäl är möjligt enbart på sommaren, som t.ex. att simma i havet eller äta inhemska jordgubbar som odlats utomhus.

Jag tänkte lista upp vad jag hittills nu gjort under sommaren, samt vad jag ännu planerat att göra. Huruvida de är saker som man bara kan göra på sommaren vet jag inte, men för mig är de en del av sommaren:

Already Done-listan:

- besök till Högholmen
- sola (och bränna mig rejält..) på sandstranden
- avnjuta en kall i gott sällskap på en varm terass
- kastat vinterpälsen (i Kokemäki å - har inte ännu vågat hoppa i havet)
- äta färska jordgubbar, ärter och körsbär
- rea-shoppa
- köpt glass från glasskiosken
- gå i gamla stan i Borgå



What I´ve planned to do-listan:


- åka mer båt
- åka till Borgbacken
- sticka iväg på morgonlänk innan solen blir stek het
- åka på kryssning
- simma i havet
- äta snålsoppa

Dessutom vet jag att någon annan än jag själv planerat in att jag även skall fiska i sommar, vilket antagligen kommer att bli ett riktigt spektakel: finns det månne någon som har lika obehag för sprattlande fiskar som jag?

Kuuluuko teidänkin kesäänne vakio-ohjelmisto, jota yksinkertaisesti on vain pakko toteuttaa joka kesä? En nyt siis tarkoita sellaisia juttuja, mitä ei kerta kaikkiaan pysty tekemään muulloin kuin kesällä (esim. tuoreiden, pellolla kasvaneiden suomalaisten mansikoiden syöminen voi olla hankalaa talvella..), vaan sellaisia jotka ovat olennainen osa kesäänne?
Listasin tähän sekä sellaisia asioita, joita olen tehnyt ja joita olen suunnitellut tekeväni.
Tehty-listalla:
- käynti Korkeasaaressa
- arskan otto (ja palaminen..)
- kylmästä juomasta nauttiminen terassilla
- talviturkin heitto (tänä vuonna Kokemäen jokeen)
- syödä tuoreita mansikoita, herneitä ja kirsikoita
- käydä alennusmyynneissä
- ostaa jätski kioskilta
- käyskennellä Porvoon vanhassa kaupungissa

Suunnitteilla-lista:
- veneillä enemmän
- käynti Lintsillä
- aamulenkki ennenkuin porottava aurinko nousee
- risteily
- meressä uiminen
- syödä kesäkeittoa

Lisäksi tiedän, että kesäohjelmistooni on suunniteltu kalastusta, josta voin vain todeta, että siitä todennäköisesti kehkeytyy aikamoinen show: pelkääköhän kukaan niin paljon pyristeleviä kaloja kuin minä?

2 kommentarer:

  1. jag kan hjälpa dig med listan på saker som du ska göra =)

    - gå på länk med syterbarnen (och heja på dem på minimarathon sen)
    - gå på plättkalas (eller ordna själv om ingen bjuder dig =) )
    - plocka blåbär
    - ligga i hängmattan o läsa böcker
    - plocka vilda sommarblommor o ge åt mamma
    - Borgbacken
    - äta glass o jordgubbar i Borgå
    - skura mattor
    - paddla (du får låna Alfred om du är försiktig. Kanske nångång om vi är ute samtidigt?)
    - njuta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. äh nej inte skulle du ännu kommentera - jag är ju inte färdig ännu! ;)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3