måndag 9 januari 2012

My activities part 1

Jag tänkte göra ett litet experiment här på bloggen för att se om det har någon inverkan. Tanken är att antingen kicka min egen ass upp, klappa mig själv på axeln för en bra prestation eller inspirera någon annan - eller kanske alla dessa!

Jag tänkte nämligen börja skriva en motionsdagbok främst för att själv hålla koll på hur mycket jag rör på mig. Min önskan är att ingen skall hacka ner sig själv (eller mig..) i och med denna, eftersom motionsbehovet är så olika för olika människor. Själv föredrar jag att motionera så ofta jag kan för att må (och sova!) bättre. Ibland har också jag mina perioder då jag bara vill ligga hemma och spotta i taket och jag tänker vara ärlig och dokumentera även de stunderna här!

Tiderna är ungefärliga och kaloriförbrukningar har jag inte en aning och bryr jag mig inte om - jag motionerar för att må och känna mig bra och gör det genom att lyssna på vad kroppen säger, oberoende om den ber om vila eller snabbare takt.

Jag börjar med föregående vecka (då jag även jobbade på bäddavdelningen = relativt belastande), altså vecka 1 år 2012.

Måndag jogging/juoksu 4km + kyykkyn + magmuskler/vatsat
Tisdag jogging/juoksu 4km
Onsdag jogging/juoksu 4km
Torsdag jogging/juoksu 5km
Fredag jogging/juoksu 4,65km
Lördag gång/kävely 5,4km
Söndag jogging/juoksu 10km + magmuskler/vatsat + kyykkyn


bilderna lånade från weheartit


Ajattelin ihan huvin vuoksi tehdä kokeilun täällä blogissa ja toivon todella ettei se aiheuta kellekään morkkista itseään (tai minua) kohtaan, vaan lähinnä inspiratiota. Aion siis alkaa pitämään viikottain liikuntapäiväkirjaa, jonka myötä pystyn seurailemaan omaa liikkumistani (ja jaan sen siis teidän kanssanne ja valitsette sitten kiinnostaako vaiko ei). Haluan muistuttaa että liikkumisen tarve on kovin yksilöllistä ja itse liikun eniten hyvän olon (ja unen!) vuoksi.
Kilometrit ovat noin-lukuja ja kalorikulutuksista ei ole aavistustakaan, sillä liikun fiiliksen ja kehon tarpeiden mukaan - joko vauhtia lisäten tai hiljentäen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3