tisdag 30 oktober 2012

Yeah, I really made it on purpose - believe it or not!

Allt efter som temperaturen utomhus sjunker märker jag hur min kropp torkar: läpparna spricker och kräver att jag förser varje handväska och rockficka med ett läppomada för att undvika sandpapperseffekten. Likaså byts Clinique dramatiqually different lotion-hudkrämen mot en mer fuktigivande variant: antingen Clinique Moisture Surge extended thirst relief eller Biotherms Aquasource Gel (ljusröda varianten för torr, känslig hud). Dessutom smörjer jag händerna efter varje handtvätt, eftersom nagelbanden och händernas hud allt mer börjar påminna om en elefants..

Nåja, nog om bränds. Utöver de ovan nämnda kroppsdelarna har jag också - till min förskräckning - insett att mitt hår torkar och ser - ärligt talat - ut som torrt hö! En hastig research på weben och med glimten i ögat gav jag mig in för ett experiment: en DIY hårinpackning.


Vem behöver en badmössa när man har plastfolie i köksskåpen? Kuka tarvitsee suihkupipoa kun keittiönkaapista löytyy elmukelmua?
 Vad gömmer sig under plastfolien då? En geggamoja bestående av havregryn, olivolja och ägg. Meningen är att inpackningen skall ge håret glans och fukt, men det kommer jag att återkomma med senare (om jag täcks - förhoppningsvis blir det inte en total flopp!).


 Mitä alemmas lämpötila ulkona laskee, sitä enemmän kroppani kuivuu: huulet vaativat jo, että varustan jokikisen takintaskun ja käsilaukun huulirasvalla, jottei hiekkapaperiefekti pääse syntymään. Lisäksi vaihdan kasvovoiteen Cliniquen Dramatiqually different moisturising lotionin kosteuttavampaan Cliniquen Extended thirst reliefiin tai Biothermin Aquasource Geliin (pinkkiin versioon, joka on tarkoitettu herkälle ja kuivalle iholle). Kädetkin rasvaan joka ikisen käsien pesun jälkeen, jotteivät ne alkaisi muistuttaa liikaa norsun poimuista ihoa.
Vaan mitä vielä - kaikkien noiden edellä mainittujen kehonosien lisäksi olen huomannut hiusteni kuivuuden, jonka takia ne muistuttavat yhä enemmän kuivunutta heinää! Pikaisen surffailun jälkeen innostuin kokkailemaan DIY hiusnaamion, jonka pitäisi antaa hiuksilleni kosteutta ja kiiltoa (lopputulokseen palailen myöhemmin - jos kehtaan. Toivon mukaan minua ei odota totaali-katastrofi kun lähden piakkoin suihkun puolelle tätä poistamaan..). Naamio koostuu kaurahiutaleiden, kananmunan ja oliiviöljyn sekoituksesta, jonka siis levitin tasaisesti koko pituuksiin, keskittyen latvoihin.).

Inpackningen påminner oroväckande mycket om min frukost.. Hope it will work! Naamio muistuttaa epäilyttävän paljon aamupalaani. Toivon mukaan se nyt toimisikin..
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3