fredag 17 juli 2015

Vem är jag? En kopia av alla andra?

Vem är jag? Vem har inspirerat mig och styr mina val beträffande kläder, möbler och mat? Va sa du, bloggar och Pinterest-konton? Du skojar väl?
Frågan som jag flera gånger ställt mig, men som jag riktigt aldrig lyckats få ett slutligt svar på. Under min bloggkarriär på 8 år har jag i flera repriser funderat, hur mycket bloggarna jag läst i självaverket påverkat mig och den person som jag utvecklats till, samt de beslut som jag fattat. Alla människors personlighet och val präglas i viss mån av utomstående faktorer och beroende på hur svag eller stark man är, påverkar man olika mycket. Själv kan jag med handen på hjärtat avslöja att åtminstone en hel del materialistiska val - grejer helt enkelt - som jag skaffat, är något som jag sett på en annans blogg och som jag antingen beundrat eller avundats över. Tänk så pinsamt att en 25-åring i en viss mån än i dag låter sina val och drömmar styras av vilt främmande människors val! Haha, har lust att skratta för mig själv när jag avslöjar detta, men tja, fakta är fakta! (å jag kan lova att jag definitivt inte är ensam om detta). Thank God har jag - trots min svahget för att investera i något som någon annan presenterar på sin blogg - utvecklats såpass, att jag i dagens läge (ens försöker) överväger mina uppköp (speciellt de dyrare!) och frågar mig själv: är dethär något JAG vill ha och som kommer att göra MIG lycklig eller något som nån annan ville ha och som gjorde den lycklig? Materialist i grund och botten - det kommer jag alltid att vara och det försöker jag därför inte bestrida på något sätt - men nyttan av att skaffa allt detdär som folk låter en tro att man behöver - det är det, som man behöver fundera på.

Haha, det är i själva verket ganska skrattretande när jag riktigt börjar fundera över alla uppköp som ens på någo vis kan ha påverkats av bilder eller texter om diverse shoppings som folk presenterat på sina bloggar eller Insta-konton.. Täcks jag ens räkna upp en del av dem? Well, vi försöker. Trots att listan skulle bli pinsamt lång om jag vore RIKTIGT ärlig vill jag påpeka att en stor del av sakerna jag skaffat inspirerad av andra faktiskt visat sig vara bra och behövliga! 

Lexingtons kaffemuggar. Michael Kors Hamilton-handväska. Essie-nagellack. Crop top (såld! Var definitivt inte min grej att gå omkring med naveln bar som en Spice Girl på 2000-talet längre). Ursula-pläd från Ikea. Mac. Michael Kors-armbandsur. Blazer från Zara. iPhone. Marmorinspirerat mobilskal. Labrador. Converse (troligen på väg att säljas, då de är aningen för smala för min ankfot). New Era-lippis. Hårdonits (ni vet, den som man lägger håret igenom för att få skapa en lilla My-frisyr). Mulberry-halsduk. Rayban Aviators.



Oh my God. Medan jag rabblar upp grejer jag köpt typ enbart inspirerad av andras bloggar inser jag, hur helsikes likadana alla bloggare egentligen är! Snacka om att inte ha någon egen stil, då alla inspireras av varandra och klär sig, äter och inreder precis lika! Man behöver bara gå in på de mest kända bloggarna, Pinterest och Instagram för att inse att majoriteten av kvinnorna i världen är kopior av varann med sina Hemnes-byrån, LV-halsdukar och väskor, smoothiebowls och rawcakes, Mac-datorer och Nike-joggingskor. Det goda är ju att man som individ aldrig behöver känna sig udda eller ensam: klär man sig, äter man eller inreder man som en bloggare, Pinterest- eller Instagram-innehavare och aktiv kan man vara säker på att det alltid kommer ÅTMINSTONE en likaklädd och -sinnad person emot en på gatan. Hur ironiskt, men lättande är inte det? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3