torsdag 2 februari 2012

Back in (freezing cold) business!

Efter en veckas rehab-resa utan internet i underbart sköna och varma Dubai är jag äntligen tillbaka - utvilad och totalt icke-motiverad för skola!



Jag vet inte riktigt var jag skall börja, eftersom Dubai i all korthet var så mycket och allt var så stort. Dessutom överträffade jag mig själv och tog närmare 400 foton under resan och slog där med också mitt personliga rekord. Tror därför det är bäst att helt enkelt dela upp infon om resan på några inlägg, främst för att jag skall hinna tänka igenom hur jag formulerar mig och lyckas hålla tankarna i styr, så att ni som inte var med kan förstå ens någonting..



Några spontana tankar och kommentarer om Dubai:
- allting var rent och fint (städerskorna gick in på allmänna toaletten för att rengöra den efter varje besökare)
- stället var säkert (vi, två ljushyade unga tjejer, fick gå i fred även sent på kvällen i slumområden utan att bli trakasserade en enda gång)
- alla talade engelska (förutom endel turister från diverse grannländer som babblade på sitt modersmål oberoende om de blev förstådda eller inte..)
- shopping-möjligheterna var gränslösa (endast rese-budgeten ställer limiten)
- nästan bombsäkert ställe för soldyrkaren, då det regnar ca 2 ggr/år i Dubai (jep, ni läste rätt!)



Viikon pituisen netittömän rehab-reissun jälkeen olen vihdoinkin takaisin kylmässä koti-Suomessa levänneenä ja täysin vailla opiskelumotivaatiota!


Reissu oli mahtava, samoin kuin itse Dubai. Mitään ei saanut eikä nähnyt pienessä mittakaavassa, vaan kaikkea oli paljon ja isosti ja päätinkin tehdä pari postausta Dubaista ihan vaan sen takia että omat ajatukseni pysyvät kasassa ja muistan kirjoittaa kaikkea ja jotta te edes jotenkuten pysytte kärryillä.


Muttahei ihan kaikessa lyhkäisyydessä nyt ensin pari spontaania kommenttia Dubaista:
- kaikkialla oli tosi puhdasta ja siistiä (yleisissä vessoissa siivooja kävi siistimässä vessan jokaisen käytön jälkeen)
- ympäristö oli turvallinen (me kaksi vaaleaihoista tyttöä sai kulkea rauhassa myöhään illallakin slummi-alueella ilman että kukaan olisi ehdotellut hampurilaista kummempaa)
- kaikkialla puhuttiin englantia (paitsi nimeltä mainitsemattomat turistit naapurimaastamme, jotka sinnikkäästi inttivät omaa kieltään vaikkei kukaan sitä edes ymmärtänyt)
- shoppailu-mahdollisuudet olivat mielettömät (ainoastaan matkakassa oli rajana..)
- lähes pomminvarma kohde auringonpalvojalle (Dubaissa sataa n 2 kertaa vuodessa - jep, luitte oikein!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3