torsdag 16 februari 2012

The 2 questions for today

Idag har två frågeställningar väckts i mitt lilla huvud medan jag duktigt har kämpat med tidigare forskningar till examensarbetet.

Fråga nr.1:

Varför tar det så himmelens länge att äta en sallad jämfört med varm mat?


Det tar upp till 30 min för mig att tugga i mig en sallad, medan jag slukar en skål med soppa eller en portion varm mat på max. 15 min. Hmm..


Fråga nr. 2:

bilden från weheartit

Är en del finlandssvenskar, vilka jag i allmänhet anser vara ytterst smarta människor, så korkade att de inte förstår att de int är de enda som förstår svenska i en matsal mitt i centrum av Helsingfors, utan tror sig kunna slänga hur spydiga kommentarer om tjejen i bordet brevid dem som helst utan att sannolikheten att hon faktiskt förstår dem är ganska stor?

Päivän kysymys nro 1:
Miksi salaatin syömiseen menee niin paljon enemmän aikaa, kuin jos syö lämpimän aterian?
Mulla saattaa mennä jopa 30min kun pupellan yhtä salaattia, kun taas kauhaisen kulhollisen soppaa tai lautasellisen jotain lämmintä maks. 15. minuutissa. Hmm..

Päivän kysymys nro 2:
Ovatko tosiaan jotkut suomenruotsalaiset, joita muuten pidän suht. fiksuina ihmisinä, niin ääliöitä että luulevat voivansa surutta haukkua vastapäisessä pöydässä istuvaa tyttöä keskellä Helsingin keskustaa sijaitsevassa ravintolassa ilman että todennäköisyys että hän ymmärtää ruotsia on aika iso?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3