torsdag 9 februari 2012

If you´ll pay, I´ll choose!

Drömmen om en väska tycks inte låta mig vara i fred, speciellt inte efter Dubai, där en väskfanatiker som jag blev alldeles yr av alla märkesväskor som fanns omkring hela tiden..


Mulberry oversized Alexa och Bayswater är klassiska, stilrena läderväskor och så otroligt snygga! Materialet ställer ändå krav på användaren, vilka jag inte är säker på om jag kan fylla: läder skall skyddas från vått (läs: regn) och smuts - hur lyckas man göra det i ett land som Finland, där det regnar en onödigt stor del av året? Åtminstone på den ljusa konjaksfärgade väskan (vilken är min favorit nr. 1!) syns dessutom smuts och repor direkt - vågar jag verkligen använda en väska som kostar en förmögenhet om jag hela tiden går omkring och är rädd för att den utsätts för risk att bli nedsmutsad och förstörd? Jag lovar att jag skulle gråta blod ifall något skulle hända väskan, eftersom den skulle skapa en rejäl krater i min plånbok - är jag redo att ta risken? Och hur går det med innehållet om väskan, vilken saknar dragkedja, tippar upp-och-ner? Ändå kan jag inget annat än konstatera att båda väskorna är härliga..

Modellen och materialet på Louis Vuitton Speedy tilltalar mig: storleken (30 eller 35) rymmer mycket saker (vilket jag oftast bär omkring på) och tar ingen skada av litet regn eller smuts, då materialet är avstötande kanvas. Speedyns svaga sidor är däremot att den enbart kan bäras i handen, vilket kan medföra problem då man har en massa andra kassar och grejer som skall bäras. Dessutom syns allt fler Speedys på gatorna, vilket får den att påminna om en mass-grej, alltså något som alla andra också har - vill jag verkligen se ut som alla andra?

Käsilaukkuhimoni paheni kahta kauheammin Dubai reissun jälkeen. Dubaissa spottasin koko ajan mitä makeimpia ja ihanimpia merkkilaukkuja niin että pää meni lopuksi aivan pyörälle - tahtoo myös!
Mulberryltä oversized Alexa ja Bayswater ovat kauniita iki-klassikoita, joiden ainoa ongelma on mielestäni samaan aikaan vahvuuskin, eli materiaali: nahkaa tulisi hoitaa tasaisin väliajoin, sekä suojata kosteudelta ja lialta: miten näiltä välttyy Suomessa, jossa sataa luvattoman usein? Lupaan että itkisin verta jos laukun pintaan ilmestyisi naarmu tai läntti, sillä laukun hankinta kyllä tietäisi kraaterin kokoista lovea lompakkooni. Hmm. Lisäksi tuo vetoketjuttomuus mietityttää: miten käy sisällön jos laukku kiepahtaa ylösalaisin?
Louis Vuitton Speedy on kooltaan ja malliltaan juuri passeli mulle: kokoon 30 ja 35 mahtuu paljon tavaraa (jota multa siis aina laukusta löytyy) eikä kanvas-materiaali ole kovin herkkä esim. kosteudella tai lialle. Malli sen sijaan rajoittaa käyttöä hieman, sillä laukku sopii ainoastaan kädessä kannettavaksi, mikä on epäkätevää jos on miljoona muutakin juttua joita tarvitsisi kantaa. Lisäksi Speedyjä näkyy katukuvassa todella paljon, mikä pistää miettimään jos todella haluan näyttää samalta kuin kaikki muut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3