onsdag 8 februari 2012

Something new

Äntligen någonting nytt: ny frissa och ny frisyr - en (nästan) helt ny jag!

Efter litet grävande i mina arkiv, samt efter Dubai-resan konstaterade jag att det nog var dags att boka tid hos frissan: senaste besöket var visst i mitten av november och efter solen i Dubai var min hårfärg allt annat än chokladbrun. Mitt önskemål var en ny hårfärg, samt någon form av ny frisyr då den gamla kändes så sliten och trist. Tyvärr visade det sig att den ljuvliga bruna nyans som frissan lyckades skapa under mitt förra besök inte hölls fast i mitt hår och eftersom vi sedan var av litet olika åsikt om hur mitt problem borde ha åtgärdats, beslöt jag mig för att stifta bekantskap med en ny frissa som jag enbart läst gott omBow (klik!). 


Direkt när jag steg in i Bow Georgsgatan 25 kände jag mig välkommen: jag bemöttes med medlidande då jag påminde mer om en pingvin än en människa, samt glada kommentarer och skratt. 


Processen började med att vi kartlade mina önskemål, vilka var "dyed hair", altså en form av glidfärg-effekt med toner av gyllenbrun, samt avlägsnande av de kruttorra hårtopparna, samt våningar. Milla analyserade mitt hår, vred och vände på det och berättade slutligen hur hennes vision såg ut - och så började vi.








Avslappnad diskussion om resor och kulturer, bloggar, hårprodukter och mycket mer hann vi med under de 2½ h som frissabesöket räckte. Jag frågade och Milla berättade om vilka produkter som skulle passa mitt hår, vilket jag var mer än tacksam över och erkände: hårprodukter hör helt enkelt inte till min starka sida.


Slutresultatet är jag mer än nöjd med: en mångsidig hårgfärg, vilken verkar mörkare om man drar håret bakåt och ljusare om man kammar det fram - liksom 2-in-1 - praktiskt eller hur? Dessutom klipptes mitt hår i våningar fram till, vilka ger en fin ram åt ansiktet, och så avlägsnades de hötorra topparna (äntligen), vilket resulterar i att håret ser bertydligt friskare ut!






Jag rekommenderar Bow för dem som vill ha bra, ungdomlig service, fräscha utrymmen och vänligt bemötande. I´ll be back!


Uusi väri, uusi kampaus - melkein kuin uusi minä!
Kaiveltuani hieman arkistojani, sekä katsottuani peiliin Dubai-reissun jälkeen tajusin että oli jo korkea aika tilata aika kampaajalle. Vanha kampaus oli jo täysin yli-rehevöitynyt ja lämpimän ruskea väri pelkkä muisto vain. Mutta koska viimekertainen kampaajakäyntini jonka jälkeen ruskea väri, joka hiuksiani hetken koristi, ikään kuin katosi parin pesun jälkeen, ja meille tuli hieman erimielisyyksiä kampaajan kanssa, päätin suunnata askeleeni uuden tuttavuuden luokse: Bow (klik!), josta olen kuullut pelkkää hyvää.
Heti astuttuani sisään Yrjönkatu 25 sain lämpimän vastaanoton: myötätuntoisia ajatuksia ja hersyvää huumoria näyttäessäni lähinnä jäätyneeltä pingviiniltä.
Homma alkoi tilanteen ja toiveitteni kartoituksella. Toiveinani oli siis uusi kullanhohtoinen liukuvärjätty tukka, sekä kerrostuksia ja kuivien latvojen eliminointia. Milla tutki ja väänteli korppuhiuksiani hetken ja kertoi sitten visionsa, joka kohtasi omani täysin, ja siitä se lähti!
Aika kului kuin siivillä jutellessamme matkoista ja kulttuureista, blogeista ja hiustuotteista. Milla kertoili minkälaiset tuotteet sopisivat minulle, josta olin kovin kiitollinen ja jonka myönsin: hiustuotteet kun eivät ole vahvuuteni.
Lopputulokseen olin enemmän kuin tyytyväinen: monipuolienn hiusväri, joka näyttää tummemmalta jos tukan kampaa taakse, ja vaaleammalta jos tukan kampaa eteen. Lisäksi heinää muistuttavat latvat saivat kyytiä ja hiuksia leikattiin kauniiseen muotoon kerrostaen, joka luo ikään kuin kehyksen kasvoilleni. Nyt hiukseni ovat (vihdoinkin!) terveen ja eloisan näköiset taas!
Suosittelen Bow:ta kaikille jotka haluavat nuorekasta ja hyvää palvelua, raikkaita tiloja ja lämmintä vastaanottoa. I´ll be back!

2 kommentarer:

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3