tisdag 7 februari 2012

Spending some (non) luxury time

Medan mina studiekompisar spenderar de följande två veckorna på hälsostationer på praktikfältet för öppen vård, sitter jag hemma och försöker rycka upp mig själv med mitt eget projekt: examensarbetet.

Mitt mål är att under denna korta tid få så mycket som möjligt till stånd, vilket kräver en hel del karaktär och vilja av stål då jag inte under de senaste skolåren haft något större projekt eller skriftligt arbete (förutom den fasade MEGA-uppgiften vid julen..). Eftersom jag känner till mig själv och mitt svaga sinne för Facebook, Blogger och andra lockande websidor framom vetenskapliga artiklar (speciellt de på engelska), har jag gjort upp en tidtabell, vilken jag skall försöka följa enligt bästa förmåga, för att försäkra att jag verkligen skriver på arbetet. Och för at fortsätta med självkännedomen, så vet jag också att denna tidtabell ännu kommer att orsaka gråa hår och skalliga flint-fläckar i hårbottnet, då jag trots planen kommer att surfa runt i cyberrymden. Men visst är det bra att man känner sig själv så väl när man ändå redan är på sitt 23. levnadsår?

För att inte bli totalt knäpp och yr med alla artiklar texter och böcker, satsar jag på att motionera på morgonen, äta lunch på Unicafé och skriva till kl. 16. Kvällarna är fria. Ifall situationen med att sitta hemma börjar kakka på sig helt så att jag inte gör annat än surfar, äter och städar, tänker jag åka till skolan. Där kan jag åtminstone inte äta hela tiden och eftersom jag betalar för bussbiljetten tur-retur vet jag att jag måste få någonting gjort, eftersom pengarna annars är som bortslängda.

Okej okej, jag erkänner att planen inte riktigt fullföljts idag, men efter träffen med min handledare på skolan var jag helt utmattad och kände hur kroppen vägrade funktionera utan kaffe (vilket jag kokade två gånger inom 1½h - totalt 6 koppar).

På kvällen belönade jag sedan mig själv med en lång och uppfriskande springlänk på 8 km, samt en smarrig laxsallad till middag framför TV:n.

Leggings Nike, jacka Helly Hansen, mössa Haglöfs


Imorgon (om inte ännu ikväll?) skall jag fortsätta med genomgången av forskningar. Puh.


Kurssikaverini aloittivat eilen 2 viikkoa pitkän harjoittelujakson avoterveydenhuollossa ja itse aloitin vihdoin ja viimein oman projektini: opinnäytetyön.
Pyrin nyt näiden parin viikon aikana saada mahdollisimman paljon aikaiseksi ja olenkin tehnyt itselleni toimintasuunnitelman (tai pitäisikö sanoa -strategia? Kuulostaisi coolimmalta..) jota pyrin noudattamaan mahdollisimman hyvin. Aikataulutettu suunnitelmani tosin tulee melko varmasti aiheuttamaan harmaita hiuksia ja kaljuja läikkiä ympäri päänahkaani, mutta uskon sen tukevan edes hieman minua ja heikkoa mieltäni, joka huomattavasti mieluummin hengailee Facebookissa, Bloggerissa ja ympäri-ämpäri cyberavaruutta, kuin lukee tieteellisiä artikkeleita (varsinkin niitä englanningkielisiä). Tahdonlujuutta tämä kyllä vaatii ja rautaista mieltä!
Suunnitelmani toki sisältää myös vapaa-aikaa ja liikuntaa, jotten tulisi ihan pöpiksi näiden artikkeleideni kanssa. Aamupäivisin saan käydä tarvittaessa liikkumassa, päivällä Unarissa  lounastamassa ja klo 16 jälkeen olla vapaa (mikäli olen tunnollisesti ahertanut päivällä, muuten en). Keskittymiskykyni on paras juuri aamupäivästä ja lyhyen liikunta-hetken jälkeen olo on vielä virkeämpi, eli uskoisin tuon olevan se oikea aikataulu minulle. Eikö olekin hyvä että näin 23. vuotta käydessäni tunnen itseni jo näin hyvin? Hah.
Myönnettäköön etten tänään täysin ole suunnitelmassani pysynyt, mutta tavattuani ohjaajani olin niin rätti-poikki etten voinut tehdä muuta kuin koomailla kera parin kahvipannullisen.
Illalla palkitsin sitten itseni n 8km piristävälllä juoksulenkillä, sekä nami-nami-lohisalaatilla.
Huomisaamuna (jos ei jo tänä iltana?) aherrus taas jatkuu. Hiphei.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3