tisdag 11 oktober 2011

Ai nää nu..!

Jag beklagar innerligt att min blogg på sistone varit så tyst och tillbakadragen, men orsaken är faktiskt enkel:

Min dator är HOPPLÖS att blogga med! För er som inte vet, så är min dator en Acer från stenåldern och jag är helt säker på att den har en egen vilja. Bl.a. känner datorn inte igen min mobiltelefon när jag kopplar den via USB-uttaget (vilket i sig kan bero på att USB-uttaget och själva kontakten är såpass slitna att kabeln bara hänger när man kopplar fast den..), den vägrar öppna flera än 3 flikar åt gången och vägrar låta mig titta SAMIDIGT på videon på t.ex. Youtube, eftersom den inte klarar av att ladda tillräckligt fort. Gammaldags svartvita filmer skulle den möjligtvis klara av, men dem är jag inte intresserad av att se.



Så på sistone har jag funderat på att skaffa en ny dator, men har också konstaterat att mina kunskaper i teknik helt enkelt inte räcker till för att förstå vad som är bra och vad som är mindre bra. Vad jag vet är att utseendet är viktigt för mig (var detta något nytt?), så i stället för att kolla på hårdskivor, RAM-minne och annat blabla kollar jag in den snyggaste datorn i butiken. När biträdena frågar till hurdant behov datorn kommer känns det pinsamt att erkänna att jag främst ser på Youtube-videon, lyssnar på musik och surfar. Och skriver på Word förstås, duktig skolelev som jag är. Kröööhöm. Samtidigt står jag där brevid värsta hightec-datorn som egentligen är menad för professionellt bruk, t.ex. redigering av bilder och klippning av filmer - bara för att den ser snyggast ut..
Och för att fortsätta klaga över min nuvarande dator så måste jag berätta att den dessutom är jobbig att skriva med, då hälften av tangenterna är ur funktion 50% av tiden. Sambon tycker det är positivt att Acern (även kallad Aakkeri) inte har Windows Vista (denhär äldre modellen är väl bätte eller något?), men tyvärr kan jag inte uppskatta denna egenskap i och med att versionen hindrar mig bl.a. från att öppna docx-filer, vilket är formatet som Word i Vista automatiskt sparar i. Så bittert nog går jag miste om de flesta skolarbeten och liknande som vi i klassen skickar åt varann sinsemellan, eftersom min dator inte stöder dem. Grejt.

Min födelsedag närmar sig så småningom och jag funderar faktiskt på att fråga om understöd till en ny dator. Huruvida det just nu (såhär inför jul och efter-julen-rean) är smart att investera i en dator är smart eller inte tänker jag inte på, men på något vis inbillar jag mig att jag skall återfå min studiemotivation samt inspirationen att påbörja examensarbetet om jag fick en ny dator. (och det är visst i dethär skedet man hoppas att tomtarna/mamma följer ens blogg..? ;))

Nä, nu skall jag kämpa vidare och renskriva några inlärningsdagböcker från studiebesök vi gjort under hösten.

bilderna är lånade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3