söndag 23 oktober 2011

Spacklen presenteras


På gamla goda tiden då jag gick i högstadiet och fortfarande bodde hos föräldrarna brukade pappa skämta med mitt enorma intresse för att fixa mitt utseende och kallade mig spackelmästare. Mina mmmmycket känsliga fjortis-känslor blev (förstås) mycket sårade av pappas ah-så-idiotiska kommentarer och gav mig ett ypperligt tillfälle att få raseriutbrott och skrika högt och klaga över hur viktigt det är att se fin ut och att pappa som senil gubbe inte kan fatta det. 

Jag kan inget mer än med ett leende på läpparna tänka tillbaks på dendär tiden, på pappas kommentarer, på mina reaktioner och på all den make-up jag faktiskt "spacklade" på min fina tonårs-hud. Titeln spackelmästare vaknade i liv igen, men nu i en betydligt lugnare och mer positiva bemärkelse.

Tidigare  i höst beställde jag en start-kit på Bare Minerals make-up efter att febrilt ha försökt hitta en foundation som passar min torr-kombination-hud från Feel unique (klik klik) från Storbritannien. Produkterna anlände 10 dagar efter att jag gjort beställningen och kom direkt hem till dörren fraktfritt.


Efter att ha använt Bare Minerals produkter i över 1 månad kan jag inget mer än prisa dem i höjden - de passar mig perfekt!

Grundidén med Bare Minerals produkter är att de endast innehåller 4 ingredienser i form av piku-piku-litet mineralpuder med massor av pigment. Produkterna täpper inte till porerna och passar varje hudtyp, vilket åtminstone jag finner ganska revolutionerande; en person med akne och en med atopisk hud skall alltså kunna använda samma produkt!

Start kit:et innehöll:
- 2 foundations (BareMinerals Foundation SPF 15) i olika nyanser
- 1 puder (Veil)
- 1 solpuder (All over face colour)
- 1 (Multi-tasking face SPF 20)
- 3 borstar i olika storlek
- 1 DVD-skiva (vilken jag nog inte ännu heller har kollat på..)

Bare Minerals går ut på att man i stället för att stryka ut eller pensla pudren "snurrar" ut dem med stora rörelser. Det låter knasigt, men är faktiskt otroligt enkelt och ger super-snyggt resultat med hjälp av de enormt mjuka och högklassiga borstarna som följer med set:et.

bilden lånad från bareescentuals.com


I all korthet börjar man med att täcka in nippor, finnar, förstorade porer, mörka fläckar under ögonen med Multi-tasking face-produkten. Så fortsätter man med att "snurra" med stora rörelser över hela ansiktet med någondera Foundationen. Önskar man ett mer täckande resultat (t.ex. om man har fetare hud) gör man lika med Veil-pudret för att få ett matt slutresultat. Slutligen duttar man försiktigt av All-over-face-pudret på t.ex. kindbenen för att få ett naturligt slutresultat.

Bare Minerals produkter säljs bl.a. på Sokos och Kicks, men jag rekommenderar varmt att beställa det från t.ex. Feel unique (klik klik) eftersom de säljs där till halva priset. Själv beställde jag paketet i färgen "fairly light/light" och jag tror att den passar de flesta nordbor med ljus hud. Man kan självklart mixa ihop en passlig nyans åt sig genom att blanda de två foundationen.

Nåja, nog med reklam. Nu skall jag hänga upp byk och fortsätta leka duktig husmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3