tisdag 18 oktober 2011

Super-enkel bärpaj

Nåja, här följer receptet på bärpajen som jag slängde ihop på söndagen. Receptet kommer ursprungligen från Myllyn Paras, men jag modifierade det en aning (mina ändringar i parentes).

Super-enkel bärpaj



Bottnet:
½ dl flytande margarin/smält smör
1 dl lätt grädde (lätt mjölk)
1 ägg
1 dl socker
2 dl vetemjöl (2-3 dl)
1½ dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver 

Ovanpå:
4 dl bär
1 dl kvarg (125 g)
1 dl lätt grädde (lätt mjölk)
½ dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker 

Ställ in ugnen på 200 grader. Rör ihop margarinet/smöret, grädden och ägget. Tillsätt de torra ingredienserna. Bred ut smeten i en pajform (28-30 cm diameter) och förgrädda pajskalet i 10 min.
Blanda under tiden ihop kvarg-blandningen och häll ovanpå det förgräddade bottnet. Ställ formen tillbaks i ugnen och fortsätt grädda i 20-30 min tills ytan får fin färg.
Låt pajen svalna fullständigt och NJUT! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3