söndag 17 juni 2012

Thoughts about. You.

Då jag är trött drabbas jag av två saker: jag får ett grymt sötsug (skulle kunna vräka i mig hur mycket mat som helst..) och så blir jag otroligt känslig.

Jag är en känslig person, men det framhävs på något underligt vis då jag är trött. Det svåra är bara att jag inte ens själv kan förutspå hur tröttheten tar sig till uttryck, eftersom chansen/risken är 50/50: antingen blir jag extra-kärleksfull eller extra-lätt irriterad.

Idag var det den kärleksfulla sidan i mig som drog det längre strået, men samtidigt märker jag vissa spår av en helt ny känsla som tycks höra ihop med kärleksfyllheten: osäkerhet. För att kunna älska någon tar man en risk, eftersom man samtidigt tvingas blotta sig själv och avslöja även sina svaga sidor för den andra. Det är skrämmande hur man pantsätter sig själv och sitt känsligaste jag, eftersom man ju egentligen inte vet vad den andra tänker eller kommer att göra till nästa. Man kan bara tro, hoppas och lita. Ett citat ur filmen Moulin Rouge surrar ändå i mitt huvud och ger en liten tröst:

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.

Jostain kumman syystä minua vaivaa aina kaksi asiaa samaan aikaan kun väsymys iskee: makeanhimo ja nälkä, sekä herkkyys.
Olenhan toki perusluonteeltani herkkä ihminen, mutta väsyneenä se jotenkin korostuu ja tulee julki joko täydellisenä hellanlettas-rakkaudenosoituksena tai yliherkkyytenä ja nokkiin ottamisena (myös turhista asioista). Kaikista hankalinta on se, etten tiedä itsekään kumpaan suuntaan herkkyys kaatuu, enkö siten pysty varoittamaan toisia.
Tänään, näin tyypillisesti sunnuntaina, huomasin itsestäni väsyneenä täysin uuden puolen (tuon hellanlettas-vaihteen lisäksi): nimittäin epävarmuuden.
Kun rakastaa toista ihmistä joutuu laittamaan itsensä pantiksi paljastaessaan itsestään ne heikommatkin puolet. Pelottavintahan on se, että samaan aikaan kun päästää toisen ihmisen niin "iholle" ja lähelle, ei voi koskaan olla varma mitä toinen ajattelee tai aikoo tehdä seuraavaksi. Sitä voi vain luottaa ja toivoa. Mielessä on myös hyvä pitää sitaatti Moulin Rouge-leffasta:
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3