tisdag 12 juni 2012

Houston, I´ve got a problem

Gaah, nu står jag åter inför samma kläd-dilemma som för några veckor sedan: vad i hela fridens namn skall jag ha på mig?

Tänk så enkelt det skulle vara att vara representant för det manliga könet; då skulle man bara behöva fundera över vilken kragskjorta som man skall kombinera med vilken slips et voilá - great success på varje fest!

weheartit


Vi kvinnor däremot "behöver" ha någonting nytt eller åtminstone någonting olika varje gång. Eller "måste" vi'? Vem är det egentligen som säger att vi inte kunde gå på var eviga en fest under resten av vårt liv iklädda samma klänning?

Åtminstone hos mig är orsaken löjligt ytlig: jag vill inte se lika ut på fotografier från olika fester och dessutom gillar jag att klä mig enligt humör och fiilis, varför det skulle bli verkligt svårt att hitta en outfit som skulle passa varje humörsvänging och sinnesslag.

Men back to business: på veckoslutet är jag bjuden på konfirmation och är nu fundersam om jag skall välja ett tryggt kort och välja den ljusbeigea/guldfärgade klänningen som jag hade på min examensfest förra fredagen eller om jag borde hitta på någonting helt annat - och i såfall vad?
Klänningen sitter som gjuten, känns bra och ser bra ut - men: råkar jag eventuellt ut för en fotograf kommer jag att se exakt lika ut som fotona från examensfesten. Äsh. Jag skulle vilja komppa en så enkel, anständig och representativ outfit som möjligt, eftersom jag samtidigt för första gången träffar några av T:s släktingar (antar jag, då det är hans bror som konfirmeras) och vill ju absolut inge ett så gott intryck som möjligt. 



Tips eller fina festklänningar i storlek xs/s/36 anyone?

Kauanhan tässä kestikin, kunnes edessäni on taas vuosisadan kriisi josta en pääse puusta pitkälle: mitä laittaisin ylleni?
Kyllä miehenä olo olisi tälläisissä tilanteissa helppoa: valinnanvara rajoittuisi ainoastaan kauluspaidan ja solmion yhteensovittamiseen ja valintaan. Naisten taas "kuuluu" pukeutua joka juhlaan erilailla - vai kuuluuko? Kuka senkin itseasiassa määrittelee tai on edes moista väittänyt? Omalta osaltani voin ainakin myöntää, että syy on hävettävän yksinkertainen ja pinnallinen: en halua näyttää samalta eri juhlissa otetuissa valokuvissa. Sitä paitsi pukeudun yleensä sen hetkisen fiiliksen ja tuntuman perusteella ja sellaisen asun, joka sopisi jokaiseen fiilikseen ja mielentilaan, löytäminen voisi kyllä olla harvinaisen hankalaa.
Viikonloppuna minulla on tiedossa konfirmaatio ja olenkin kahden vaiheilla: valitsenko mekon, joka minulla oli perjantaina valmistujaisissani, ja joka istuu kuin nakutettu ja tuntuu ja näyttää hyvältä - mutta jossa siis olen tasan saman näköinen kuin perjantaina otetuissa kuvissa, vai keksinkö jotakin ihan muuta - ja mitä siinä tapauksessa?
Haluaisin löytää asun, joka näyttää ja tuntuu hyvältä ja on silti edustava - onhan kyseessä T:n veljen konfirmaatio ja pahoin pelkään, että paikalla saattaa olla sukulaisia ja tuttuja, joille haluan luoda mahdollisimman hyvä ensivaikutelman.
Eli onko hyviä ideoita, vaihtoehtoisesti löytyykö keltään sopivaa asua koossa xs/s/36?


6 kommentarer:

  1. Du vet vad jag tycker; återanvänd. Antingen den guldfärgade eller någon annan. Eller gå till samaria och titta på den där ljusröda linneklänningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jåå jag sku helst inte köpa nånting nytt -- harmar bara SÅ att t.ex. min hallonröda fina studentklänning e helt för stor :/

      Radera
    2. Men gå på allvar och titta på dendär ljusröda linneklänningen (halterneck). Den var en jätte nätt sommarfestklänning i all sin enkelhet. Och storleken var 36. 2e kostade den. Du behöver ju aldrig berätta för nån var du köpt den =)
      (när du går in genom ytterdörren, så går du direkt till vänster före glashyllorna. Där hänger den genast på första ställningen på höger sida vid väggen. Den kan vara svår att de, för den hänger från sin "halterneck" så den blir liksom dit mitt bland alla dom andra)

      Radera
    3. Okej ja måst väl försöka hinna dit imorgon efter jobbe. Hur länge har dom öppet? Ja jourar imorgon å e siste sjukskötaren som går imorgon - oberoende va klockan e..

      Radera
  2. Tror dom har öppet 10-17. Den typens klänning skulle kanske vara mer "svärmorsdröm". För det är ju inte du som är huvudpersonen på konfirmationen, så du ska inte vara för fint klädd. Har du ingen annan sommarklänning hängande i skåpen som du kan använda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, gillar detdär med "svärmorsdröm" - passar ju perfekt till ett sånhärnt tillfälle ;) Hoppas dom har öppet till 17 så sku jag hinna.

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3