söndag 10 juni 2012

Life and future, here I am and here I come!

Aaaah, ett sådant veckoslut jag har bakom mig; känner mig för tillfället som världens lyckligaste tjej med hela framtiden och världen framför mig!

På torsdagen började vi direkt efter arbetsdagen att baka och kocka tillsammans med mamma och hann precis få allting gjort innan T kom hit från Björneborg.

How many eggs in the bowl?

fredagen väcktes vi av ett strålande solsken, njöt av en lugn morgon och började sedan göra oss i ordning för examensfesten på skolan. Nervös, glad, förväntansfull och ivrig åkte jag med föräldrarna för sista gången till skolan (och för första gången iklädd klänning!) för att lyssna på ett tråkigt aktuellt rektorstal, gå med skakiga stadiga steg och hämta betyget inför hela publiken och sedan hälla i mig avnjuta ett glas skumppa.

Festen på skolan räckte längre än vi tänkt oss, så det blev litet bråttom, men vi hann få (åtminstone nästan) allting klart innan de första gästerna kom.





Efter en hel del skumppa- och kaffedrickande, mängder med härliga presenter och kramar och skratt styrde vi kosan mot den lokala källaren på kvällen och hmm.. Ja. Överraskande nog hittade vi, alltså jag och T, hem först på natten småtimmar efter att ha varit ett varv till Borgå-nattliv. Jag har konstaterat att det oftast är just dedär ex tempore-tillfällena som brukar bli bäst ;)

Under resten av helgen har jag njutit av mitt nya liv som ny-utexaminerad hälsovårdare och steg i framtiden av mitt liv:
- badat bastu
- druckit en kall cider vid Borgå å, samt gott omkring i gamla stan i skolsken
- druckit världens godaste rödvin
- ätit passionsfrukt, kumqvat och rå tonnfisk för första gången i mitt liv
- tittat på fotboll i TV:n helt frivilligt

Inte en helt dålig början eller vad tycker ni?

Aaah, jestas minkälainen viikonloppu minulla onkaan takana - epäilen vahvasti, että olen tällä hetkellä yksi maailman onnellisimmista ihmisistä!
Torstaina aloimme heti töistä päästyämme leipomaan ja valmistelemaan tarjoiluja valmistujaisjuhliani varten äidin kanssa ja ehdimme juuri sopivasti saada kaiken valmiiksi siihen mennessä, kun T kurvasi pihaan Porista.
Perjantaina nautiskelimme rauhallisesta aamusta ja aloimme sitten valmistautumaan lähtemään koululle viimeistä kertaa. Jännitystä, pelkoa ja iloa oli ilmassa kun suuntasimme vanhempieni kanssa koululle, jossa kuuntelimme reksin tylsää ajankohtaista juhlapuhetta, haimme pelko pyllyssä ylväinä todistuksemme ja kaasimme kitaamme joimme sivistyneesti lasilliset. Noh, kiirehän siitä sitten loppujen lopuksi syntyi kun koululla meni odotettua kauemmin, mutta ehdimme kuin ihmeen kaupalla saamaan kaiken (ainakin lähes) valmiiksi kun ensimmäiset vieraat saapuivat.
Illalla lähdimme kaiken kahvittelun, skumppailun, ihanien lahjojen ja halailujen jälkeen "yhdelle" paikalliseen ja. Noh. Löydettiin T:n kanssa kotiin vasta yön pikkutunteina - käytyämme Porvoon yöelämässä! Eikös juuri nämä ex tempore-keikat olekin niitä parhaimpia? ;)
Loppu viikonloppu onkin sitten mennyt nautiskellessa uudesta elämästä vasta-valmistuneena terveydenhoitajana:
- saunoessa
- juodessa kylmää siideriä joen rannassa, sekä käyskennellessä vanhassa kaupungissa
- maailman parasta punaviiniä maistellessa
- uusia makuelämyksiä hankkiessa: passionhedelmä, kumkvatti ja raaka tonnikala - check!
- täysin vapaaehtoisesti futista katsellessa telkkarista
Ei varsin hassu alku uudelle elämälle ja tulevaisuudelle, eikös?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3