tisdag 1 november 2011

Make my day!


Då det handlar om ansiktsvård har jag med åldern (som om jag var gammal, hah!) blivit mer och mer pedant noggrann och medveten om de produkter jag använder. Samma gäller hårprodukter, vilket nog inte alltid syns i mitt halv-sprängda utseende. Hehe, nåja skämt å sido. Jag tänkte i alla fall passa på att dela med mig av vilka produkter som gör min dag.




Längst till vänster syns min nyaste favorit då det gäller hårprodukter: Styling dust spray från Klippoteket. Jag har förgäves frågat alla frisörer jag besökt inom senaste året om vad hårpuder (på finska: hiuspuuteri) eller torrschampo är, samt hur det fungerar. Efter att ha läst om denna billiga och enkelt använda, men ack så effektiva produkt på diverse bloggar bestämde jag mig för att investera i  en flaska jag med. Själv köpte jag flaska på Sokos 3+1-dagar och den kostade ca 3€. 
How to use: skaka flaskan och spraya i hårroten, rufsa och styla. Själv brukar jag spraya försiktigt precis vid roten, borsta bort eventuella vita spår, rufsa och fästa håret. Slutresultatet är fluffigt, speciellt om man tuperar en aning. Mitt favorit-tips är att göra en ponnysvans, spraya Styling dust i svansroten och tupera och sedan göra en stor knut av det hela. Voilá!

Den stora lila flaskan innehåller Tigi Bed Head Superstar Queen for a day Thickening spray. Även denna produkt hamnade på min badrumshylla efter att jag läst om flera positiva erfarenheter av den, både i tidningar och på bloggar. Mitt hår är sprikrakt och ganska svårt att styla då det både är långt och envist att få att hållas i form, så jag är mer än tacksam för varje produkt som både lovar ge volym och få håret att hållas på ställe.
How to use: styla och spraya, enkelt och effektivt! Sprayet är fint (på finska: hienojakoinen), så det bildar inga klumpar och är relativt enkelt att borsta bort.
Sprayet doftar ganska starkt, så jag rekommenderar att inte använda det tillsammans med parfym, speciellt inte om parfymen har stark doft - annars kan slutresultatet påminna om en stinkbomb.


I mitten ses mitt ansiktes räddning: Dramatically different moisturizing lotion från Clinique. Förr köpte jag alltid hudkrämer som var avsedda för bland/fet hud, vilket resulterade i att T-området hölls fint, men kinderna ständigt flagade. Så gick jag en dag på Stockmann och stannade vid Cliniques stand och lät ett biträde analysera min hudtyp: torr/bland = förstorade porer och små orenheter på T-området, men torrare hud i resten av ansiktet. Bland de vanligare (läs: billigare) märkena finns det tyvärr inte en hudvårdsserie som skulle erbjuda produkter åt en sådan hudtyp så jag var tvungen att betala några extra slantar för att bekosta denna hudkräm, men jag kan lova att den är prisvärd! Extra-plus vill jag ge för pumpflaskan, vilket känns betydligt fräschare än en burk som man gröper krämen ur... Dessutom är Cliniques produkter allergitestade, så de passar även den känsligaste huden.
How to use: tvätta ansiktet, använd ansiktsvatten och pumpa 1-2 tryck ur den praktiska pumpflaskan och smörj in hela ansiktet och halsen med cirkulerande rörelser. Krämen absorberas fort och fuktar hela dagen.


Det sägs visst att man lätt faller för fler produkter om man funnit en favorit i någon serie? I alla fall stämmer detta mer än väl in på mig då favorit nummer två beträffande ansiktsvård är Clinique Clarifying lotion 2.Första intrycket av ansiktsvattnet är definitivt den starka, nästan alkoholaktiga lukten men låt den inte avskräcka: man riktigt känner hur porerna sammandras då man rengjort ansiktet med denna! Har man väldigt torr hud rekommenderar jag att välja en mildare version ur Cliniques ansiktsvatten, eftersom vattnet verkligen rengör på djupet och känns kylande och svider t.o.m. om man råkar ha sår i ansiktet.
How to use: tvätta ansiktet, fukta en bomullspad eller -tuss och fukta den med Clarifying lotione:t och stryk/dutta över ansiktet. 


Mitt ansikte torkar och börjar mer och mer påminna om en skorpa då temperaturen utomhus sjunker och värmeelementen inomhus sätter igång. Då är min räddning Moisture Surge från Clinique. På vintern lider min hud alltså av de stora temperaturväxlingarna som den utsätts för och då brukar jag ibland ersätta Dramatically different moisturizing lotion:et med denna. Konsistensen är geléaktig, vilket gör att huden lättare glänser med denna än med DDML:et, men som sagt brukar jag växla mellan de två krämerna varannan dag. Gelen fuktar mycket effektivt och känns kylande, speciellt på en hettande hud. Enda minuset kommer för burken, vilken i min smak lätt blir ohygienisk då man stoppar fingre i den för att komma åt gelen.
How to use: tvätta ansiktet, putsa med ansiktsvatten och bred ut med cirkulerande rörelser i ansiktet och på halsen.


Min kollektion skall jag fullända genom att inskaffa en ansiktstvättmousse från Clinique. Tyvärr är Cliniques produkter väldigt dyra här i Finland, så jag som pihi studerande tänkte antingen beställa den från utlandet eller allternativt be någon passlig båtresenär köpa den taxfree åt mig. I know - på detta sätt understöder jag inte stadsbudgeten, men kanske jag kan förlåtas då jag kompenserar med att köpa allt annat från närbutikerna.


Ja, ett sånhärnt inlägg blev detta. Hurdana tankar eller åsikter väcker det? Bra motvikt till mina annars så matiga inlägg? hihi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3