söndag 6 november 2011

Cosy sunday

Midnatt råder, tyst det är i husen.. Jisses vet ni - Helsingfors rustar upp för julen med stormsteg trots att det bara är 6. november och svenska dagen. Jag är paff - behövs julstressen nu redan?

Jag har strävat efter att skippa allt som heter jul, julklappar och all den stress som de tidigare nämnda skapar inom mig. Jag vet - oberoende om jag vill det eller inte närmar sig julafton och mitt beteende ännu kommer att turn out att bli en björntjänst för mig själv då jag typ veckan före julafton springer runt på stan som en galning och försöker hitta julklappar åt nära och kära.. Kanske jag borde ändra attityd redan nu och ens ägna julen en tanke, t.ex. genom att köpa en flaska glögg och provsmaka Annas pepparkakor som fortfarande ligger i skåpet från förra året..? Nej tack. Inte än.

Dagen började jag med att titta ner på bostaden medan jag spann som en katt på loftet och funderade över vad det var som "störde" mig. Den vita bokhyllan som jag köpte till min första bostad i Tölö har jag egentligen aldrig gillat, främst för att den är opraktisk med sina smala hyllor men också för att den inte passar in med resten av inredning i vår nuvarande lägenhet. Så efter morgonkaffet bläddrade jag av och an på Ikeas hemsida och letade efter måtten på en bokhylla som skulle passa. Ching! Fullpoängare! En mörkbrunsvart hylla ur Expedit-serien är precis vad jag vill ha. Får hoppas att sambon bara går med på att bygga ihop den, eftersom det är avigt nog att jag är storförtjust i Ikeas möbler, men avskyr som pesten att bygga ihop dem.

Till eftermiddagen hade jag planerat in något som jag sett fram emot redan länge: söndagsdate i form av restaurangbesök med bästa tjejkompisen T. Jag måste erkänna att jag spenderade onödigt mycket tid igår surfandes runt på nätet och kollade in intressanta matställen, vilka Helsingfors verkar vara fyllt av! Tacka internet och moderna tider för matlistor med priser ute på webben - nu slipper man gå runt på stan och kisa i varje restaurangfönster för att försöka tyda en suddig meny och konstatera att den antingen är för dyr eller inte innehåller något som ens låter gott.
Ett ställe som många prisade och som dessutom hade en lockande meny var Tori som är beläget i Rödberga. Alltså styrde vi stegen dit och det ångrar jag inte en sekund. Från menyn valde vi varsin vege-hamburgare och böt ut klyftpotatisen mot sallad. Inte för att jag inte gillar klyftpotatis, tvärtom, men jag visste att om jag både klämde i mig hamburgarbrödet och potatisen skulle jag bli tvungen att rulla hem.


Burgaren innehöll en biff gjord på olika bönor, sallad, cheddarost, avokado, sallat och lök - och smaken var himmelsk! Salladen visade sig vara ett utmärkt val då den gjorde portionen litet lättare och den oljiga salladsåsen fick mig att till slut vilja slicka tallriken för att få i mig allt av den goda smaken.. (nej, jag lät tallriken ligga kvar på bordet - var inte oroliga!) Prisklassen var hyfsad och fiilisen på stället bra, också om ljudnivån var ganska hög och det finlandssvenska högljudda klientelet gjorde det omöjligt att höra musiken. Dock gladde det mig att det just var svenska man hörde, svenska dagen till ära!

Efter det lyckade Tori-besöket strosade vi runt på stan och gick in i några butiker på jakt efter läderhandskar, men med mindre lyckat resultat. Alla handskar var antingen för tunna eller för dyra. 

Resten av kvällen har jag nu suttit på soffan med massor av ljus tända, lyssnat på skön musik och läst Style av Lauren Conrad. I boken berättar Lauren om hur man skall bygga upp ett fungerande klädskåp, men jag märker att jag för det mesta koncentrerar mig på bilderna där man ser hennes hår och känner hur det väcker idéer inom mig som funderat på att byta hårfärg igen..

Nu via kylskåpet tillbaks till boken. Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3