söndag 6 november 2011

Träningsvärk på soffan och tankar kring potatis

Puuhh, här sitter jag och är småsvettas på soffan. Orsaken är tyvärr inte fysisk träning eller hormontornado, utan Picasa bildbehandlingsprogram - I just don´t get it!

För att ännu återgå till gårdagen spenderade jag precis hela dagen i mitt eget sällskap. På förmiddagen tog jag en timmes rask promenad längs med havsstranden och njöt av solen, samtidigt som jag var aningen chockerad över hur många andra helsingforsare som också var ute på promenad samtidigt. Det blev ställvis t.o.m. rusning och man fick köa och vänta då stigarna blev för smala för att mötas med någon! Snacka om avslappnande promenad...

Dagens lunchbord såg ut såhär:


Jag hör till dem som gärna läser någonting medan jag äter ensam (annars har man ju sällskap av den andra). Lax, mosad potatis, grön sallad med chevré samt ärter. Portionen fick mig att fundera över varför vi egentligen äter så litet potatis? Efter all kalabalik med LCHF och kolhydratskräck känner jag mig nästan syndig om jag köper potatis, vilket ju är helt knäppt då potatis är näringsrikt och innehåller mindre energi/100g än t.ex. pasta eller ris. Dessutom är potatis otroligt billigt och ett betydligt mer ekologiskt val än pasta eller ris som möjligtvis fraktats hit från andra sidan världen..



När skymningen började falla drabbades min kropp av ett otroligt sug och behov att gå ut - igen. Så hurtigt drog jag på mig lenkkikläderna, satte hörlurarna i öronen och stack iväg runt Sandudd på en lugn länk. Trots att jag tidigare bestämt mig för att bara gå köndes det helt okej att sakta jogga och jag njöt av känslan då a) endorfinerna bubblade runt i kroppen, samt b) jag lyckades få kilovis med snor att "lossna" ur både näsa och hals - ah, så befriande! Också på kvällen var det stora hjordar av människor på gatorna och de flesta var tydligen påväg till gravgården för att tända ett ljus för sina avlidna kära. Det kändes ledsamt att jag inte hade möjlighet att åka till Famo och Fafas grav och tända ett ljus, men jag tänkte ändå på dem. Trots att det är över 6 år sedan Famo dog saknar och tänker jag ofta på henne. Söta, fina, goda Famo.

Resten av kvällen satt jag fastklistrad framför datorn och surfade runt bland kläder och recept - hur beroendeframkallande är inte det? Huh. Efter X antal timmar vid skrivbordet tvingade jag mig själv att stänga av maskinen och nappade en av pocketböckerna som jag köpt under hösten men inte hunnit läsa: Elsas värld av Sofi Fahrman. Oj så avkopplande det kan vara att läsa chiclit, speciellt då jag kom ihåg att bästa tjejkompisen T gett mig en skål Julia.konfekter i födelsedagspresent. Jag har inte på länge kopplat av såhär och oj så skönt det känns fortfarande idag! Bortsett från att jag kämpat för att lära mig att skapa fotokollage på Picasa bildediteringsprogram i över 1½ h snart. Bäst att sticka ut för att få frisk luft för att sedan möjligen förstå hur Picasa, världens mest enkla program, egentligen funkar. Råkar nån sitta på ett bra tips för hur man gör fotokollage så säg hep!

Ajo, och här en pinsam bild kommer en dagens outfit från fredagskvällen. Suddig och mörk, men kvällen var desto ljusare och bättre!

Klänning Zara, hals- och armband Guess, örhängen Snö of Sweden, väska Mangp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3