måndag 28 november 2011

Remington sleek & curl

Till födelsedagspresent (ja, födelsedag hade jag ju för en månad sedan) fick jag en hårtång av sambon - exakt det jag faktiskt önskat mig! Många talar för GHD-tången, men eftersom jag ändå använder hårtång såpass sällan (max. 1 gång i veckan) tycker jag det är onödigt för mig att satsa så mycket pengar på en. Ja, prisen på en GHD rör sig kring 100-200€. Om man hör till dem som använder tången dagligen, kan det däremot vara en prisvärd vara eftersom den håller temperaturen jämn, varmar fort och glider fint på håret.

Nåja, men tillbaks till tången som jag fick, nämligen Remington Sleek and Curl.



Med tången följde en DVD-skiva med tips på hur man kan skapa olika frisyrer med hjälp av sin Remington, men eftersom jag är så otålig hann jag aldrig titta på skivan, utan började direkt expremintera själv framför spegeln. Som ni säkert gissar blev det ett enda fiasko - inga Hollywood- eller ängellockar här inte, bara rakt eller kreppat hår. Modern som jag är vägrade jag fortfarande titta på den medföljande DVD:n och klickade mig in på Youtube i hopp om att finna tips om hur jag skall skapa de perfekta korkskruvaslockarna. Efter att ha tittat på några videosnuttar, vilka jag hittade med sökorden "how to make curls with a flat iron" (och några som fanns länkade vid högra sidan också) återgick jag till spegeln och min Remington och började - et voilá! Även jag som definitivt inte är någon höjdare på att fixa frisyrer hade vips korkskruvslockar hela håret fullt!



Det finns massor av olika stilar att göra lockar och jag tycker det är bäst att testa sig fram. Rekommenderar verkligen varmt att titta några videosnuttar på Youtube How to make curls with a straightener och sedan bara öva, öva och öva.
Några tips som jag fått/lärt mig på vägen till proffs på att fixa lockar i håret:
- ha bra belysning
- dela håret i mindre delar och fäst de övriga med spännen så de inte hänger i vägen (de bara irriterar!)
- använd stylingmousse i handdukstorrt hår innan du ens plockar fram tången
- ha inte bråttom - det blir bara stressigt då
- använd en spray eller lotion som skyddar håret från hettan (själv använder jag en från L´oreal och den är riktigt prisvärd)
- kläm en passlig "bit" hår mellan tången, snurra "ändan" ett varv runt tången och sväng ännu dessutom hela tången 180 grader mot dig själv och dra tången långsamt nedåt mot golvet
- låt lockarna svalna ordentligt innan du sprayar dem
- för att få en litet mer naturlig look kan du försiktigt borsta igenom lockarna och sedan spraya

Själv har jag varit riktigt nöjd med min Remington, trots att den inte hör till den dyraste kategorin och jag kan varmt rekommendera den åt alla som vill ha en bra och prisvärd hårtång i medel-prisklass. Som namnet redan avslöjar fungerar tången bra både då man vill fixa håret rakt och lockigt - praktiskt och sparar utrymme dessutom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3