onsdag 24 oktober 2012

A few words about what it´s like to be me

Stress - min största bov och det som orsakar mig mest problem. Jag stressar. Jag stressar för allt. Jag stressar för totalt onödiga orsaker. Ibland stressar jag för nödvändiga saker. Då jag stressar kan jag inte tänka på någonting annat, vilket gör att resten av min vardag störs.

Många har säkert här via min blogginlägg förstått hurdana förändringar så småningom kommer att ske i mitt liv, men tillsvidare har jag inte skrivt rakt ut om dem eftersom jag tycker att de är såpass personliga. Under inkommande veckoslut kommer jag förhoppningsvis att få klarhet i hurdana förändringarna kommer att bli och när de kommer att ske - OM de nu sker (jag är litet pessimist och tar inget för givet). Jag vill ändå poängtera att förändringarna enbart är positiva och att jag verkligen ser fram emot dem! Detta är också orsaken till att jag känner en ständig stress över dem då ingenting ännu är säkert: tänk om mina förhoppningar inte uppfylls? Tänk om någonting går på snedd? I know. Det värsta man i en sådanhär situatiom kan göra är att falla för "tänk om"-tänkandet, vilket är exakt det jag gör! Suck. Nåja, kanske jag redan är en bit på vägen mot ett bättre och smartare jag, då jag kan erkänna och känna igen mina problem och uttala dem högt?



Tillbaks till problemet kring stress: stress får mig att bli orolig och sömnlös. Jag känner mig trött, men finner inte ro att lägga mig ned och vila, utan går ständigt på som ett ånglok. Igår kväll gick jag och lade mig tidigt eftersom jag kände mig trött, men steg upp 30 minuter senare utan att ha sovit en blund. Som tur räckte det med att knapra i sig ett knäckebröd, bläddra i en tidning i några minuter och krypa tillbaks upp på loftet igen - sedan somnade jag (och vaknade följande gång kl 03:15 och höll på att stiga upp..). Tillsvidare har jag försökt lugna ned mig i god tid på kvällen genom att titta på lugna program på TV, lyssna på radio på sakta volym, läsa, äta lätt och stänga av både dator och TV minst ½ h innan jag skall lägga mig - allt detta för att somna lättare. Detta har hjälpt till en del, men jag kan fortfarande ligga vaken och grubbla, vakna mitt i natten och känna hur tankarna yr runt som en liten orkan i huvudet, trots att jag bestämmer mig för att "tömma huvudet" helt och hållet och låta bli att tänka alls.
Utöver dessa äter jag mångsidigt och hälsosamt, motionerar varje dag (men lyssnar på kroppen och tränar t.ex. betydligt lättare än tidigare), tar vitamintillskott och undviker kaffe och andra koffeinhaltiga produkter efter kl. 17.

Har ni några bra tips på hur man ytterligare kunde få sig i ett lugnare tillstånd om kvällarna? Eller hur jag kunde styra bort tankarna, speciellt kvällstid, från allting och bara fokusera på att trötta ut kroppen?


Stressi - tuo suurin viholliseni. Minä stressaan. Olen siis stressaava ihminen. Joskus stressaan syystä, toisinaan aivan mitättömistä, turhista aiheista. Kun stressi pääsee valloilleen, koko muu maailma ikään kuin unohtuu enkä pysty ajattelemaan enkä keskittymään muuhun.
Moni on varmaan jo postauksistani ymmärtänyt, että elämääni on tulossa pikkuhiljaa suuri muutos - muutos joka on positiivinen ja jota todella, todella odotan! Koska mikään ei kuitenkaan vielä ole varmaa, en ole tänne vielä kirjoitellut asiasta "sen oikealla nimellä" - ymmärrätte varmaan. Muutos.. eikun muutokset ovat kuitenkin todella positiivisia ja odotan niitä todella - mikä myös aiheuttaa minulle stressiä: mitä jos ei kaikki menekään suunnitelmien tai unelmieni mukaan? Mitä jos homma pissiikin ja menee päin prinkkalaa? Valitettavasti sorrun lisäksi moiseen "mitä jos"-ajatteluun, mikä vain lisää vettä stressi-myllyyni. Noh, ehkäpä olen jo matkalla kohti parempaa minää kun osaan tunnistaa ongelmani ja kertoa siitä ääneen? Hope so.
Ongelmani on, että stressatessani en nuku. Huomaan hyöriväni sängyssä monta tuntia, vaikka kuinka väsyttäisi enkä saa unta, koska päässäni pyörii pieni hurrikaani koostuen niin turhista kuin tärkeistäkin "ongelmista".
Olen nyt yrittänyt kaikin tavoin rauhoittaa itseäni ja sisäistä hurrikaaniani m.m. syömällä monipuolisesti ja riittävästi, liikkumalla (kuunnellen kroppaa), katsomalla iltaisin vain rauhallisia TV-ohjelmia, sammuttamaan TV ja tietokone viimeistään ½ h ennen nukkumaanmenoa, kuuntelemaan radiota hiljaisella volyymillä illalla, sekä välttämään kofeiniia klo 17 jälkeen. Ja siltikin heräsin viime yönä klo 3 aamuyöstä, tunsin miten sydän tykytti ja meinasin lähteä aamupuuhiin! Sama illalla: olin todella väsynyt, menin sänkyyn ja nousin sieltä 30 min myöhemmin - koska päässä hyöri ja pyöri. Onneksi sain itseni nopeasti takaisin väsymys-modiin syömällä näkkärin sekä selailemalla lehteä hetken.
Tunnistaako joku sieltä itsestään samanlaisia oireita? Olisiko sinulla hyviä vinkkejä, miten saisin itseni rauhoittumaan ja "tyhjentämään pääni" kaikista ajatuksista, jotka nyt siis valvottavat minua?

all pics from weheartit.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3