onsdag 17 oktober 2012

Dreaming of my (hopefully) future nest

Som jag redan tidigare konstaterat trivs jag allt mer inomhus på soffan då kvällarna blivit mörkare och vädret ruskigare. Visserligen satsar jag på att motionera varje dag så att jag ens går ut och promenerar 30 minuter dagligen (både för min fysiska och psykiska hälsa - ni skulle bara veta hur viktigt det känns att få andas in frisk luft efter en tuff arbetsdag som igår.. Då joggade jag i rask takt 6,55 km på 40 minuter (inkl. alla röda ljus som jag tvignades vänta i..) och njöt t.o.m. av motvinden!) och var på betydligt bättre humör då jag kom hem, än innan.



Ju mer tid jag spenderar hemma och inomhus, desto viktigare känns det att hemmet är trivsamt och snyggt ut och jag anar starkt att jag absolut inte är den enda som blivit biten av inredningsflugan: åtminstone varannant reklamblad som droppar ned i postlådan gör reklam för mysiga soffor, tjocka filtar, murriga färger och ljus och andra små detaljer - grejer med vilka man enkelt kan piffa upp hemmet oberoende budget!



Härlig lykta från Stockmann 26,90e (för stamkunder 21,90e)
Ihana lyhty Stockalta 26,90e (kantiksille 21,90e)


Aalto-skål för värmeljus 19,90e på Stocka (15,90e för stamkunder)
Aalto-tuikkukuppi 19,90e Stockalla (15,90e kantiksille) 

En perfekt mysig filt - vill ha! 59,90e på Stocka (47,90e för stamkunder)
Täydellisen pehmoinen huopa-  tahdon! Stockalla 59,90e (47,90e kantiksille)
Själv drömmer jag om en mysig belysning, lyktor, ljus och mysiga filtar. Däremot avksyr jag små dekorationsföremål: de samlar damm och får helt enkelt helheten att se rörig ut. Igår kväll hade jag riktigt lust att borra ned mig i en stor pösig soffa med en stor filt på fötterna och titta på en romantisk komedi eller ett drama, helst i sällskap av någon som jag håller kär, men fick nöja mig med min 2-personers soffa (vilken är helt för kort för att ligga på!), belysning från golvlampan, mitt eget sällskap och filmen Marley and Me som kom på TV. Drömmen och verkligheten stämde inte riktigt överens, men de påminde ju åtminstone om varann ;)
Kramar till alla som lider av mörkret - kämpa på!


En dekorativ ställning för värmeljus - so me! från Pentik 32e
Koristeellinen ja juuri minun makuuni sopiva tuikkuteline Pentikiltä 32e
Mitä pimeämmäksi ajat muuttuvat, sitä enemmän viihdyn kotona ja sisätiloissa - kuten jo eilen (ja monta kertaa aiemmin) totesin. Tosin pyrin ulkoilemaan päivittäin edes 30 minuuttia, niin henkisen kuin fyysisenkin hyvinvoinnin vuoksi. Eilen kävin illalla juoksemassa reippaasti 6,55 km aikaan 40 min (sis. kaikki punaiset valot, joissa joudun odottamaan.. hitsin liikennevalot!) ja voi että miten tuntui hyvältä hengittää raitista ilmaa kun takana oli niin rankka ja v-mäinen työpäivä.
Mutta mitä enemmän aikaa vietän sisätiloissa, sitä enemmän kiinnitän myös huomiota kotini sisustukseen: haluan kotini olevan siisti ja viihtyisä, enkä taida olla ainoa joka reagoi ja ajattelee näin syksyisin: vähintään joka toinen mainos joka tipahtaa postiluukusta mainostaa muhkeita peittoja, tyynyjä, tuikkuja ja kippoja ja kuppeja  - eli jotain sisustukseen liittyvää, budjetista riippumatta! Itse unelmoin pehmoisista asioista, kuten viltistä ja sohvasta, mutta pienet koriste-esineet jätän suosiolla muille: en voi sietää niitä, koska ne keräävät mielestäni vain pölyä ja saavat kokonaisuuden näyttämään sekavalta.
Eilen illalla unelmoni muhkeasta isosta sohvasta jossa voisin maata pehmoisen viltin alla, mielellään hyvässä seurassa ja katsella romanttisia komedioita tai draamaa. Hmpf, todellisuus vain oli valitettavasti toinen: röhnötin 2-hengen Ikea-sohvallani (jolle ei siis mahdu oikaisemaan itseään..) yksikseni ja katselin Marley and Me-leffaa joka tuli sopivasti TV:stä. Todellisuus ja unelmat eivät nyt oikein natsanneet, mutta aika likihän ne menivät, eikö? ;)
Haleja kaikille, jotka kärsivät pimeydestä - kyllä tää tästä!





pics from stockmann.com, pentik.com, pinterest.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3