onsdag 31 oktober 2012

Ugaah.. The hardest part is where to start when there´s a lot to do

Tusan så mycket det är som skall göras, uträttas, springas och funderas över då man flyttar! Jag har nu bott i min nuvarande bostad i.. hmm. 3 år? Och som ni kanske redan luskat ut, så kommer en flytt åter (kan man säga så om man flyttar med 3 års mellanrum?) att bli aktuell för mig. Eftersom det redan är så länge sedan jag senast flyttat hade jag tydligen glömt bort hur mycket det är som skall göras och tänkas på innan man äntligen kan ta sitt pick och pack och bege sig iväg.


Idag passade jag på att utnyttja den "extra"-tid som jag fick då jag hade en förkortning på arbetsdagen idag och promenerade till magistraten vid Bulevarden och gjorde en adressförändning, ringde till Welho för att kolla hur jag skall bli av med internetförbindelsen, avbröt elkontraktet (tänk så praktiskt att man kan göra det på förhand! Får bara hoppas att de läser min anmälan noggrant - annars vaknar jag väl någon morgon och inser att elektriciteten redan kopplats bort och jag blir utan morgonkaffe.. Hope not!), promenerade med en kopia av adressförändringen i handen till Welho och fick mitt kontrakt brutet, samt gick via apoteket och hämtade ut mediciner. Gud så mycket det är som man måste komma ihåg!


Som en belöning för att jag fått så mycket utrett och undanstökat från min to do-lista gick jag via Vila och köpte en ny mössa. Fy så jag frös om öronen i morse då jag gick till jobbet då jag inte hade en mössa på huvudet! Imorgon behöver jag inte frysa mer, utan kan mysa med min nya fina svarta mössa på huvudet och tycka synd om dem som inte har mössa på huvudet och får fortsätta frysa.

När jag kom hem drog jag ut alla kläder ur garderoben och sorterade bort plagg som jag gärna skulle avstå från, fotade dem, led av ryggvärk, laddade upp kläderna på Syrrans Garderob (klik!) och drack kaffe. 

Puh. Jag vet att det här bara är början och toppen av isberget; att packa innehållet ur köksskåpen i flyttlådor kommer definitivt att bli en challenge - som tur att jag inte behöver göra det riktigt än!

Vad har du gjort idag?



Ei jestas. Moni on varmaan jo lukenut rivien välistä, että olen muuttamassa. Nykyisessä asunnossani olen asunut jo reilut 3 vuotta, enkä näköjään ollenkaan muista miten paljon muistettavaa, ajateltavaa ja tehtävää on ennenkuin virallinen muuttopäivä koittaa. Huh. Aloitin urakan tänään käyttämällä lyhennetyn työpäiväni jälkeisen ajan tehokkaasti: soitin Welholle ja selvitin miten päästä eroon laajakaistasta, kävin Bulevardilla maistraatissa tekemässä muuttoilmoituksen, talsin apteekin kautta Welholle näyttämään virallista kopiota muuttoilmoituksestani ja iloitsin kun miekkonen hyväksyi sen ja lupasi päättää sopimukseni (muuten pitäisi maksaa nettiyhteydestä jota ei edes ole mahdollista käyttää!), sekä päätin sähkösopimukseni kätevästi netin kautta. Kätevää että sähkösopparin voi katkaista netin kautta jo etuajassa, vaan saan nyt jännityksellä seurata kuinka tarkkaan ne niitä päivämääriä lukevat - muuten herään kai joku aamu ja totean että sähköt ovat poikki ja jään ilman aamukahvia. Auta armias sitä sähkömiestä jonka silloin saan käsiini..
Palkitsin itseni hienosta suorituksesta hakemalla Vilasta uuden pipon. Hyi synti soikoon kuinka palelin tänään aamulla kävellessäni töihin! Huomen aamulla voin vetää hienon mustan pipon päähäni ja katsella säälivin katsein niitä raukka-parkoja jotka edelleen kulkevat paljainpäin. En suosittele.
Kotiin päästyäni tyhjensin vaatekaapin sisällön lattialle ja lajittelin myytäviin ja säästettäviin kasoihin, kuvasin myytävät, latasin ne Syrrans Garderob:iin, kärsin selkäsärystä ja join kahvia.
Tiedän että tämä on vasta vuorenhuippu kaikista asioista jotka pitää hoitaa ennenkuin muuttopäivä koittaa. Kaikista vähiten odotan sitä, kun keittiönkaappien sisältö pitäisi pakata banaanilaatikoihin - onneksi siihen on vielä aikaa!
Mitäs sinä olet tehnyt tänään?

ps. Kolla in kläderna som jag laddat upp på Syrrans Garderob här och hör av dig om du är intresserad av något!

ps. tsekkaa vaatteet jotka latasin Syrrans Garderob:iin tästä ja ilmoita minulle jos kiinnostuit jostakin tuotteesta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3