onsdag 31 oktober 2012

Humpty dumpty damdidam

Oh Gosh - ni skulle ha sett hur jag hade svårt att hålla mig för skratt igår kväll då jag gick i duschen och började tvätta bort min DIY hårinpackning: ju mer jag sköljde, desto mer påminde sörjan på golvet om havregrynsgröt och min frukost, haha!

Men hur blev det nu då - fungerade inpackningen?
Utgångspunkten, alltså mitt hår, är ju definitivt inte den bästa och mitt hår påminner verkligen om en hög torkat hö som det riktigt knastrar om då man rör vid det (aningen karikerat - var inte oroliga). Jag förhöll mig ganska skeptiskt till hur gröt-sörjan skulle verka och förväntade mig inga mirakel eller små fyrverkerier - och fick en positiv överraskning!

Imorse då jag vaknade och tassade med små, försiktiga steg fram till spegeln såg jag direkt hur håret var betydligt glansigare än normalt. Efter att ha borstat igenom håret ett par gånger glänste den ännu mer och kändes mjukare. Krusigheten i hårtopparna hade (tyvärr, men inte oväntat) inte minskat, men det misstänker jag att enbart kan åtgärdas med saxen..

Summa summarum: jag tänker definitivt börja kocka ihop fler DIY-inpackningar. Jag har redan länge tänkt på att göra sådana, eftersom jag tycker det är onödigt att spendera dyra pengar på vårdande medel i butiken, då kökskåpen är proppfulla med fullt användbara produkter! Var inte oroliga: jag tänker inte bli någon hippie som låter bli att tvätta håret ellerdylikt, men jag tycker det är roligt att experimentera litet! Allt för stora katastrofer kan man väl knappast åstadkomma av råvaror som man annars skulle stoppa i sig? ;)Dessutom blir det betydligt med ekologiskt och billigare att använda sig av det man hittar hemma i skåpen, än att köpa dyra produkter i butiken. Och så är det ju roligt och litet spännande att se vad man kan åstadkomma ;)


Heti alkuun: hahaa, olisittepa nähneet ilmeeni ja mitkä naurut sainkaan kun seisoin suihkussa ja huuhtelin hiuksistani sitä eilen tekemään DIY hiusnaamiota: suihkunlattia muistutti aivan aamulla syömääni kaurapuuroa! Ja tököttihän tosiaan koostui kaurahiutaleista, kananmunasta ja oliiviöljystä, jonka sekoitin mössöksi ja pistin elmukelmutetuun tukkaani vaikuttamaan tunnin ajaksi eilen illalla.
Pelonsekaisin tuntein tassuttelin tänään aamulla peilin ääreen ja kurkistin varovaisesti. En odottanut sen kummempaa ihmettä tapahtuneen, mutta sainkni iloisen yllätyksen: hiukseni tosiaan kiilsivät tavallista enemmän ja tuntuivat pehmeämmiltä. Latvat toki ovat edelleen kuivat, mutta siihen ei taida mikään muu konsti kuin sakset enää auttaa..
Aionkin tästä lähtien tehdä DIY-naamioita useammin, koska se tulee huomattavasti halvemmaksi ja luontoystävällisemmäksi kuin kaupasta kalliiden putelien ostaminen. Minusta on hauskaa kokkailla ja testata mitä sitä voikaan omilla pikku kätösillään saamaan aikaan! Tuskin ainakaan kovin suurta katastrofia pystyy kehittämään raaka-aineista, joita muutoin söisi ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3