lördag 20 oktober 2012

Please, come in and enjoy!

Inredningsflugan den bara fortsätter att surra runt i mitt huvud. Det känns faktiskt riktigt skönt att spendera sin lördagskväll hemma framför datorn och en hög inredningstidningar letandes efter "sin egen stil" (detta alltså litet innan jag fick höra att det fanns meno att erbjuda ;)). Jag har egentligen aldrig tidigare intresserat mig för inredning, men nu märker jag hur jag lägger märke till reklamer som är fyllda av erbjudanden på möbler och hur jag så småningom lyckats kartlägga vilken stil och vilka element som faller i min smak och med vilka jag skulle vilja inreda mitt hem.

Här gillar jag de neutrala färgerna i kombination med vitt och svart metall, men  här finns aningen för mycket trä
Tässä kuvassa pidän siitä, miten neutraalit värit on yhdistetty valkoiseen ja mustaan metalliin (rautaan?), mutta makuuni siinä on ehkä pikkuisen liikaa puuta

Ååh, takkronor, högt till tak och en vedspis - check!
Kattokruunu, korkea huonekorkeus ja takka - kylläh!

Mörkt golv och stora fönster så ljuset kommer in - yes please
Tumma lattia, sekä suuret ikkunat jotta mahdollisimman paljon luonnonvaloa pääsee sisälle - kiitos!

Ett bra exempel på en stil som INTE passar mig: här finns helt enkelt för mycket detaljer och "rysch-pysch". Färgerna är dessutom litet "mjäkiga" i min smak, vilket delvis beror på den enorma mängden trä som är inträngd här..
Tässä hyvä esimerkki tyylistä, joka ei ole minun makuuni lainkaan: liikaa yksityiskohtia ja "krääsää". Väritkin ovat makuuni hieman liian neutraaleja ja, noh, tylsiä. Suuri syy siihen taitaapi olla se hervoton puun määrä, joka näin pieneen tilaan on ängetty

Well hello there ;)
Jag tror att jag skall börja utnyttja bloggen som en kom ihåg-lapp: här kan jag samla intressanta fynd som jag gjort på nätet och samtidigt (förhoppningsvis) tipsa någon annan om bra kap! Dessutom är risken att tappa bort en sådan post it-lapp litet mindre än en, som jag lägger mellan kalendern (där det redan ligger en hel del räkningar, papper, butikskvitton..)


Kristaller 59.95 e (ikea)

Kristaller 79 e (ikea)
Lerdal-takkrona/lampa kattokruunu/lamppu 49,95 e (ikea)

Vilken inredningsstil tilltalar dig?

Sisustuskärpänen pörrää edelleen päässäni kuin pieni pirulainen, eikä minua itse asiassa yhtään haittaa viettää lauantai-iltaani koneen ääressä sisustuslehtien ympäröimänä (tämä siis hieman ennenkuin sain tiedon, että menoa olisi tarjolla ;)), koska huomaan kiinnittäväni yhä enemmän huomiota sisustukseen uudessa paikassa käydessäni. Mitä enemmän tutkin sisustuksia, sitä enemmän huomaan kartoittavani mikä olisi se "minun" tyylini ja minkälaiseksi haluaisin oman kotini sisustaa.
Ajattelinkin kerätä tänne blogiin erilaisia löytöjä joita teen, ikään kuin muistilapuksi. Paitsi että joku muukin voi hyötyä tästä, toivon että todennäköisyys että onnistun hävittämään moisen muistilapun on hieman pienempi, kuin se, että kirjoitan löydökseni keltaiselle post it-lapulla ja ängen muiden lippujen ja lappujen joukkoon kalenterini väliin.
Mikä sisustustyyli on eniten "sinua"?

pics from ikea.fi, pinterest.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3