måndag 8 oktober 2012

Looking for the perfect one


Kyliga morgnar. Grått. dystert. Duggregn. En kall vind som tränger in under kläderna och får en att hacka tänder. Vad behövs?

En varm, skön jacka som värmer en och som känns som om någon skulle krama om en då man stänger dragkedjan och som får världen att se ens aningen behagligare ut. Men hur damn svårt kan det vara att hitta en sådan jacka, ha?  Jag har nu i flera veckors tid jagat, letat, spårat som en blodhund efter the one, men utan lyckat resultat. Igår kväll tog jag åter en runda i Kampens köpcenter i hopp om att hitta en perfekt höstjacka, men blev bara besviken då alla jackor var antingen fel färg, för dyra, för tjocka (vadå jag behöver väl inte en dunjacka i oktober heller?) eller fel modell. Suck.

I mina fantasier ser jag en parka, så lång att den täcker rumpan (men inte så lång att den ser ut som en badrock!) i ett lätt vattenavstötande, vindtätt material. Huvan skall vara stor och den får gärna ha fejklurv på sig - en bra detalj helt enkelt. Färgen är antingen mörkgrå, beige eller armégrön. Jackan är fodrad, men den är inte så tjock att man fixar även den kallaste biten av vintern i den (min mörkblåa Henri Lloyd-jacka fixar den biten).  

Men hur tusans svårt kan det vara att hitta en sådan jacka? Helt tydligt hopplöst! Jag har kollat igenom typ alla kedjors utbud utan att hitta NÅGONTING som passar in på mina kriterier. Suck. Här har jag nu samlat några potentiella jackor, vilka matchar mina drömmar sådär, men som tyvärr många andra tjejer också tycks gilla eftersom storlekarna xs och s redan sålt slut..
h&m
 Cubus
 Cubus
Stockmann
Stockmann
Vilken är din favorit?

Koleat aamut. Sateinen sää. Ankeus. Kurjuus. Viima, joka pureutuu luihin asti ja saa hampaat kalisemaan kuin pääkallolla. Mikä voisikaan pelastaa kylmät syyskelit, kuin lämmin takki, joka vetoketjun sulkeuduttua hyväilee kehoa ja sulkee sen syleilyynsä, tehden maailmasta edes HIEMAN inhimillisemmän paikan?
Olen nyt parisen viikkoa metsästänyt kuumeisesti SITÄ täydellistä syystakkia - tuloksetta. Siis kuinka vaikeata voi olla löytää takki, joka olisi keskipituinen (siis pyllyn peittävä), materiaaliltaan jokseenkin sateen- ja tuulenpitävä, väritykseltään armeijan vihreä, tumman harmaa tai beige, kohtuuhintainen ja hyvän näköinen? No nähtävästi mahdotonta! Läksin eilen illalla jälleen koluamaan Kampin kauppakeskuksen tarjonnan ja jouduin taas pettymään: kaupat ovat pullollaan untuvatakkeja - kuka nyt sellaista lokakuussa tarvitsee? Höh. Tarvitsisin välikausi-takkia, jolla pärjään tällä hetkellä - kylmimmät talvipakkaset päihitän kietoutumalla paksuun Henri Lloydin takkiini.
Keräsin ylle ne harvat takit, jotka miellyttivät silmääni, mutta jotka nähtävästi kiehtovat muitakin kokoisiani naisia: yksilöt koossa xs ja s on myyty loppuun jo aikapäiviä sitten.
Mikä on sinun suosikki-takkisi?

pics from cubus.com, hm.com, stockmann.com 

4 kommentarer:

  1. Hei!

    En tiedä oletko nähnyt, mutta Elloksella oli kanssa 70 euron parkatakki juuri harmaana ja armeijanvihreänä. Itse ostin samaisen takin viikko sitten; kevyesti topattu ja kestää vähän vettä. Kannattaa vielä metsästää Ellokselta alekoodi niin hintakin alenee. ;)

    Tässä suora linkki: http://www.ellos.fi/jsfn/maihari/347633?N=1z141poZ1z13ws9Z1z141o7&Nao=8

    Mukavaa syksyä! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hei eikä tuhannet kiitokset tuosta vinkistä - takkihan on piru vie täydellisen näköinen! Nyt kun vielä bongaisin jostain hyvä alekoodis niin taidan tilailla sen kokeiluun. Kuinka paksu takki on? :)

      Radera
  2. Hej Johanna Scandinavian outdoorstore har också olika rockar, därifrån ha jag beställt mycket kläder o skor.. :) Lycka till med sökande! Hälsn Mosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipse, Mosa! Jag ska ta å kolla deras utbud direkt :)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3