tisdag 13 november 2012

Hairy stuff that I didn´t know

Som jag berättade igår blev jag ärligt talat chockad öve hur tunt mitt hår egentligen blivit under det senaste året, då mamma klippte topparna åt mig under helgen och påpekade att mitt hår är betydligt tunnare än tidigare. Gamla foton som jag hittade på datorn bestyrkte faktumet, gjorde mig ledsen, men fick mig också att bli nyfiken: vad är det egentligen som påverkar hårväxten?

Information om hårväxt finns det mängder av på nätet, men vad som är sanning och vad som är urbana legender är det svårt att urskilja - åtminstone för mig som inte hade ett hum om hårväxt och vad som hämmar eller gynnar den.

Följande egenskaper/handlingar tyckte jag verkade logiska med tanke på hårets välmående:
- dricka tillräckligt med vatten (håret består till en stor del av vatten)
- äta tillräckligt med fetter (gör håret glansigt) och vitaminer (ger håret näring att växa)
- använda högklassiga, men skonsamma hårvårdsprodukter
- undvika mekanisk påfrestning, så som upphettade locktänger..

Något som var helt nytt för mig var följande:
- tillräcklig sömn
- rikligt med proteiner i kosten (fungerar som byggmaterial)
- hormoner (s.s. p-piller)
- kolhydrater (binds av proteiner)
- undvika daglig hårtvätt
- olika spårämnen, s.s. biotin, MSM

Det var ärligt talat pinsamt att inse hur våldsamt jag betett mig mot mitt hår: locktång och hårtvätt har under hösten hört till mina dagliga rutiner (liksom p-piller såklart också..). Med denna nya kunskap i bakfickan tänker jag nu försöka undvika dessa (förutom p-pillren - min livssituation tillåter inte det ;)). Däremot har jag sovit tillräckligt (enligt mig själv), ätit regelbundet och mångsidigt (kanske aningen minskat på kolhydrater och rött kött, men kompenserat dem med proteiner från växtriket och grönsaker).

Har du något bra tips eller kännedom av vad - utöver de ovan nämnda - som begynnar hårväxten?


pic from google

Kuten eilisessä postauksessa totesin, järkytyin suorastaan viikonloppuna äitini siistiessä hiuslatvojani siitä, miten ohuiksi hiukseni ovat vuoden aikana muuttuneet! Vanhat valokuvat koneella valitettavasti vain vahvistivat valitettavan faktan: ponihäntäni muistuttaa tuuhean karvakasan sijaan rotanhäntää. Surkuttelin asiaa hetken, mutta päätin ryhdistäytyä ja ryhtyä tuumasta toimeen - joten ei kun netti auki ja tietoa hakemaan!
Netistä löytyy paljon erilaista "tietämystä" hiusten kasvusta, enkä maallikkona oikein osaa arvioida mikä on totta ja mikä täyttä urbaanilegendaa. Löysin pari seikkaa jotka vaikuttaisivat hiusten kasvuun, jotka kuulostivat mielestäni loogisilta:
- riittävä veden juonti
- riittävästi rasvoja ruokavaliosta (saa hiukset kiiltämään)
- monipuolinen, vitamiinirikas ruoka
- välttää hiusrautojen käyttöä ja muuta mekaanista hankausta
- välttää hiusten päivittäistä pesua
- käyttä korkealaatuisia hiustenhoitotuotteita

Mikä sen sijaan oli minulle täysin uutta ja vierasta oli, että hiusten kasvuun vaikuttaisivat myös:
- riittävä uni
- runsas/riittävä proteiinin sekä hiilarien (sitovat protskuja) saanti ruoasta
- päivittäisen hiusten pesun välttäminen
- hormonit
- erilaiset hivenaineet (m.m. biotiini ja MSM-jauhe)

Suorastaan hävetti huomata, että "pahiksien" listalta m.m. hiusrauta ja hiusten pesu on koko syksyn ajan kuulunut päivittäisiin rutiineihini (kuten myös e-pillerit..). Näitä aion nyt jatkossa yrittää välttää (paitsi pillereitä - elämäntilanteeni ei nyt salli sellaista ;)). Sen sijaan voin taputtaa itseäni päälle, sillä uneni ja liikkumiseni on mielestäni riittävää ja ruokailu monipuolista (hiilareita ja punaista loihaa olen vähän vähentänyt, mutta korvannut ne hyvillä kasvikunnasta saatavilla protskuilla ja vihanneksilla). 
Onko sinulla jokin hyvä vinkki tai tietämystä, mikä vaikuttaisi hiusten kasvuun positiivisesti?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3