tisdag 27 november 2012

About gaining weight: don´t take it too serious!

Imorse var det åter (på länge..) en av dedär nothing to wear-dagarna: vad jag än drog ur skåpet, kändes inga kläder passliga och såg definitivt inte bra ut då jag steppade framför spegeln. Benen såg ut som stockar, skjortorna såg ut som korvskinn och fick mig att se gravid ut, håret hängde och vägrade sätta sig snyggt. Slutligen bestämde jag mig för att dra på mig säkra kortet-tröjan från Zara och jeggingsen från Dr.Denim. Ingendera plaggen spänner eller får en att se speciellt snygg ut, men känns åtminstone bekväma, vilket är en grundläggande faktor för att man skall känna sig snygg.

Vid morgonkaffet på jobbet kläckte en av våra läkare ur sig några riktiga visdomsord som passade mer än väl in på fiilisen för min morgon (vilket hon ju inte visste): om du gått upp i vikt, bjud dina kompisar på godsaker och se till att de också går upp i vikt. (en kort föklaring: den kvinnliga läkaren kom altså in till kafferummet och berättade att hon gått upp 1kg, suckade och drog sedan fram en torrkaka och ställde den mitt på bordet)

Hur brukar du reagera eller göra om du gått upp i vikt?


Huoh. Tänään oli taas (tai no pitkästä aikaa) yksi niistä kaapissani ei ole yhtäkään hyvännäköistä vaatetta-päivä: sääreni muistuttivat tukkeja housupari toisensa perään, paidat ja neuleet saivat minut näyttämään raskaana olevalta ja hiukset sojottivat miljoonaan eri suuntaan eivätkä asettettuneet ollenkaan haluttuun muotoon. Lopulta päädyin turva-kortteihini: Zaran neuleeseen ja Dr.Denimin jegginseihin. Kumpikaan vaate ei juuri vartaloa imartele, mutta tuntuvat ainakin mukavilta ja toivoin, että se edes hieman edesauttaisi mielen kohoamista.
Töissä eräs mainio naislääkärimme loksautti kahvipöydässä varsinaiset viisaudensanat, jotka sopivat omaan fiilikseeni enemmän kuin hyvin (hänen siitä tietämättään): jos olet lihonut, tarjoa kavereillesi herkkuja ja pidä huolta että hekni lihovat (tausta-selitys: lääkäri kertoi lihoneensa itse 1kg, huokasi syvään ja nosti sitten pöydälle kuivakakun meidän muiden nenän eteen).
Miten sinä reagoit tai toimit, jos huomaat lihoneesi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3