torsdag 8 november 2012

In the jungle of fragrances

I stället för att gå direkt hem efter jobbet styrde jag stegen mot centrum och Stockmann för att försöka få någon klarhet i en hurdan souvenir jag skall önska mig. På parfymavdelningen blev jag betjänad av en härlig kvinna i medelåldern: hon verkade faktiskt intresserad av att presentera olika dofter för mig och visste otroligt mycket om dem - hon var alltså helt i rätt bransch!

Jag berättade friskt för försäljaren att jag letade efter en doft som är aningen söt, lätt (ni vet, inte så där tung och orientalisk) och passar en ung tjej som jag. Så berättade jag också att jag ofta associerar dofter som beskrivs som sportiga med rakvatten, medan citrusdoften får mig att tänka på diskmedel. Så började vi äventyret i doftdjungeln, vilket jag tycker är en passande beskrivning (fast jag nu själv säger ;)): jag hade aldrig kunnat få fasta på de goda dofter som försäljaren föreslog för mig bland de miljon-biljontals flaskorna.

Efter ca ½ h doftande, jämförande och grubblande kände jag mig alldeles yr av alla dofter och uppskattade mer än någonsin att få komma ut i friska luften. Med mig i väskan hade jag några "doftlappar", samt två doftprover. Dofterna som försäljaren förelsog för mig var Burberry The Beat, Marc Jacobs Dot, Ralph Lauren 2 (ur ponny-serien), Boss Nuit och Gucci Prémiere.

Väl hemma fortsatte jag att dofta på lapparna och flaskorna och konstaterade att försäljaren faktiskt plockat ut exakt sådana dofter som jag letat efter och ojojoj så nöjd jag var. Bra kundservice - that´s what I like!

Nu återstår endast ett problem: vilken doft är bäst?
Det är väldigt svårt att avgöra vilken doft som är bäst, eftersom alla är bra och påminner aningen om varann. De två som jag främst överväger emellan är The Beat och Dots. Dots är aningen sötare och på så sätt flickigare, medan The Beat är en säker klassiker, neutral i doften och på sätt en bättre doft för vardagen. Hmm.. Val och kval - beslutet borde fattas ännu idag!


Läksin eilen työpäivän jälkeen Stockmannille tutustumaan tuoksuvalikoimaan (tuliaisia ajatellen ;)) ja päädyinkin hetken pyörittyäni yksikseni pyytämään neuvoa ja apua myyjältä. Minulla kävikin hyvä tuuri: keski-ikäinen naismyyjä oli ihastuttava ja hänestä huomasi, että hän todella osasi hommansa ja tunsi valikoiman. Alkuun kerroin siis etsiväni makehakoa, nuorelle naiselle sopivaa arkituoksua, joka EI saisi olla sporttinen (ne tuoksuvat mielestäni lähes poikkeuksetta partavedelle..) eikä (liian) sitruksinen (jonka yhdistän tiskiaineeseen). Näillä eväin myyjä kuljetti minua tuoksuviidakon hyllyjen väle jä pitkin, ehdotellen eri tuoksuja, jotka joko tyrmäsin tai hyväksyin. Hyväksytyistä nappasimme tuoksulappuset mukaan, hylätyt saivan jäädä oman onnensa nojaan.
Noin puolen tunnin nuuskuttelun jälkeen pääni oli aivan pyörällä tuoksuista ja tuntui todella, siis TODELLA, hyvältä päästä ulos raittiiseen ilmaan ja lähteä kotia kohti, laukussa pari tuoksunäytettä sekä tuoksulappuset suosikeista.
Kotona pähkäily jatkui: olisiko se oikea Burberryn The Beat, Marc Jacobsin Dot, Ralph Laurenin 2 (poni-sarjasta), Bossin Nuit vaiko Guccin Prémiere? Valinta tulee olemaan älyttömän vaikea, koska pidän kaikista tuoksuista - ovathan ne itse asiassa aika saman tyyppisiäkin.
Kaksi suosikkiani ovat (tällä hetkellä) Dot ja The Beat. Dotin ollessa makeampi ja siten tyttömäisempi, The Beat on klassisempi ja neutraalimpi, eli ehkä parempi arkituoksuksi. Äääh! Valinnanvaikeus! Päätös pitäisi tehdä vielä tänään illalla, jotta tuliaistoive ehtii perille. Huoh. Ehdotuksia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3