torsdag 26 juli 2012

How dumb can one actually become?

Min utbildning och mitt yrke består (och har under studietiden bestått) av en hel del främjande av hälsa, samt förebyggande av sjukdomar genom att investera i sin hälsa. Logiskt vore ju väl då också att jag skulle kunna utnyttja all den information jag fått via jobb och studier och kunna förverkliga dem i mitt eget liv? Yep, det tycker jag också - men det tycks vara lättare sagt än gjort.



Utan att gå in på desto mer detaljer blev jag igår natt intagen på sjukhus, där jag fick ligga med flera andra patienter, vilka man misstänkte led av en störning i cirkulationen i hjärnan.

Själv fick jag som tur redan efter första bilden (CT av huvudet) pusta ut - no worries, allt normalt -, men stannade övernatten på uppföljning - just in case.

Det är sällan som en människa kan vara så arg på sig själv, som när hon efteråt inser hur illa hon behandlat sin kropp, pinat sig själv och hur illa det kunde ha gått. Jag skäms verkligen för att jag - helt självmant - satt mig själv i denna situation och skall definitivt nu försöka skärpa mig.



Sköt om er och er hälsa - det är det värt!



Ammattini, sekä koulutukseni pitäisi taata, että tiedän kuinka tärkeätä on pitää hyvää huolta itsestään ja minkälainen vaikutus oman terveyden ylläpidolla on kokonaisvaltaisesti koko ihmisen hyvinvoinitiin. Näin siis PITÄISI olla..
Paljastamatta sen enempää yksityiskohtia, vietin viime yön aivoverenkiertohäiriöisten osastolla tarkkailussa sairaalassa teholla. Jo keskiyön aikoihin sain kuulla kuvien olevan ok, mutta lääkäri halusi silti pitää minut tarkkaisulla aamuun asti. 
Syy tähän on se, etten taas viime aikoina ole pitänyt itsestäni hyvää huolta, vaikka tiedänkin miten tärkeätä se on. Tämän insidentin jälkeen opin kyllä taas oikein kantapään kautta miten tärkeätä on pitää huolta omasta terveydestään. Ottakaa tekin opiksi!

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt, tur att du insett allvaret nu. Ska vi ta glass på buttis imorgon? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mh, ja förstår nog å glass blev det redan :)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3