torsdag 30 augusti 2012

Are you messing with me? Try me!

Som jag redan tidigare berättade, så drabbades ÄVEN jag av höstflunsan som så många andra redan lidit av tidigare.

Yllesockor på fötterna året om!
Villikset jalassa kesät talvet

Till min (o)tur har jag avtalat med min kusin att delta i Midnight Run Helsinki 2012 (klik!) och har alltså där med absolut inte tid att vara sjuk. Min senaste joggingtur gjorde jag på måndagen och tänker nu låta bli att ta ett endaste ett springsteg innan startskottet på lördagskvällen. I övrigt håller jag också träningen på minimi-nivå, vilket innebär att jag försöker hålla mig lugn, inte stressa och sitta still för det mesta. Ni som känner mig skrattar väl högt i det här skedet, eftersom orden "sitta stilla" och "Jossu" inte hör ihop, men hey jag försöker åtminstone! Igår gick jag ut på en ca 1 h ko-lugn promenad på dagen och senare på kvällen tog jag ut min kära Felt-hybridcykel, eftersom jag kände på mig att mina lungor behövde frisk luft - och visst kan jag erkänna att jag saknat min kära cykel också!

Förutom att jag satsar på att (försöka) ta det lugnt och minimera fysiska ansträningen, satsar jag litet extra på maten som jag stoppar i mig: vitlök, hett vatten och te (och kaffe..), honung i mängder, bär, grönsaker.. Jag tror nämligen att antioxidanterna och vitaminerna som jag proppar i mig skall försnabba tillfriskningen. Visst sägs det att om man verkligen tror på någonting, så går det i uppfyllelse?

Brekkie 30.8: Porridge, blueberries, strawberries, honey (and later on added quark)

Har ni några bra tips på hur jag skall bli av med flunsan på ca 2 dagar?

Mainitsinkin jo aiemmin, että se monien muun sairastama flunssa, saavutti minutkin viikon alkupuolella - eikä tässä mitään, lomalla kun ollaan, mutta lauantaina pitäisi osallistua Midnight Run Helsinki 2012-juoksutapahtumaan serkun kanssa! Eli aikaa sairastaa ei löytyisi nyt pätkän vertaa..
Viimeisimmän juoksulenkkini tein maanantaina, enkä sen jälkeen aio ottaa juoksuaskeltakaan ennen lauantai-iltaa ja lähtölaukausta. Pyrin myös pitämään fyysiset rasitukset minimissä, mutta te jotka minut tunnette, tiedättekin etteivät sanat "ottaa rauhallisesti" ja "Jossu" oikein sovi samaan lauseeseen. Omalla kohdallani tämä lungisti ottaminen siis sujuu, kuten esimerkiksi eilen, rauhallisten kävelylenkkien sekä rauhallisten ilta-pyöräilyjen tahdissa. Tahdista ei oikeastaan voi edes puhua - niin hidasta se eteneminen on!
Liikunnan (tai sen vähentämisen) lisäksi kiinnitän myös huomiota ruokavaliooni: hunajaa litroittain, valkosipulia, kasviksia, marjoja, kuumaa vettä (ja kahvia..) - näitä kuluu! Eikös jokin sanonta väitäkin, että jos johonkin uskoo oikein kovasti, niin se käy toteen?
Löytyykö teiltä vielä jotain hyviä flunssan-tappo-tapoja? Aikaa tosiaan on enää se 2 päivää..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3