onsdag 1 augusti 2012

Need some energy?

Tadaa, här kommer mitt nyaste och färskaste påhitt i mellanmåls-/matväg:

Gröt med frukt, bär och grynost

Mikra 1 dl havregryn, en nypa salt och 2 dl vatten, tillsätt 1 dl frusna (blå)bär, en nektarin + grynost
Yhdistä 1 dl kaurahiutaleita, ripaus suolaa ja 2 dl vettä ja laita mikroon kuumenemaan. Lisää 1 dl marjoja, nektariini + raejuusto

Well, jag erkänner att combon knappast låter så lockande (speciellt om man råkar ha ett normalt smaksinne till skillnad från mig som gillar de mest konstiga kombinationer..), men jag kan garantera att portionen håller en mätt länge, smakar gott och är näringsrik: kolhydrater, fibrer och vitaminer från havregrynen, bären och frukten, proteiner från grynosten.

Vågar ni prova?


Tittidii, täältä tulee uusin välipala-/ruokavinkkini:
kaurapuuroa, marjoja, hedelmiä ja raejuustoa.
Okei, myönnän ettei sekoitus kuullosta kovinkaan kutsuvalta (varsinkaan jos omaa ns normaalin makumieltymyksen - toisin kuin minä..), mutta voin taata, että annoksesta saa hyvin energiaa, se on maittava ja pitää vatsan pitkään täytenä. Annoksestahan saa siis hiilareita, kuituja sekä vitamiineja kaurahiutaleista, marjoista ja hedelmistä, sekä proteiinia raejuustosta.
Uskallatko kokeilla?


4 kommentarer:

  1. Hej Johanna, nu kommer jag här igen..:)
    Frusna bär, gröt + grynost har jag ätit varje morgon i flere års tid. Man hålls faktiskt mätt jättelänge. Sjuk har jag ej heller varit på många år och de (tror jag) att jag kan tacka bären..
    En sak som jag har tänkt på när jag tidigare har läst din blogg: äter du för att kunna prestera eller presterar du för att kunna äta? Det är lite skillnad..:) Int någo illa menat.. / mosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag testade på att gegga ihop grynost och gröt för något år sedan, men lyckades inte hitta på någon bra combo och tröttnade slutligen. Nu blev jag supernöjd då jag kom på denna blandning och kan gott tänka mig att med god aptit stoppa den i mig i följande 6 mån :D
      Det där var visa ord från dig Mosa: jag tror att jag under en längre tid presterat för att kunna äta (vadå jag älskar ju mat!), men har iom mina små mat-innovationer insett att jag presterar bättre om jag äter bättre (om du förstår vad jag menar?) :)

      Radera
    2. Låter vettigare att träna för att kunna äta, men kära lillasyster, jag tror att du också borde lära dig att ibland bara äta...

      Radera
    3. Voi söstrami kära, no worries. Jag har redan nu på ett par dagar märkt hur mycket mer energi jag har när jag börjat äta mer (kolhydrater) å mat är - och kommer alltid att vara - en njutning för mig :)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3