fredag 24 augusti 2012

Outfit for 23.8 and unnecessary stuff


Tja, vad gjorde jag igår? Inget. Åtminstone inget speciellt.

På förmiddagen ringde jag runt halva Björneborg och gjorde research på frisörernas prislistor - och blev 110% chockerad och överraskad över hur liten skillnad det är prismässigt på att låta klippa håret här och hemma i Helsingfors. Naiv som jag var trodde jag ju att de skulle vara betydligt billigare att besöka frissan här.. Hmpf.

Efter att ha skrapat mig i huvudet, ringt typ 10 samtal och äntligen kommit till ett slutresultat som jag var nöjd med, drog jag joggingskorna på mig och stack iväg längs med strandlinjen, vidare över bron till ett småhusområde och via Kirjurin hem igen. GPS:en vägrar fungera ordentligt här, vilket innebär att jag får gissa mig fram till hurdana länkar jag gör sträckamässigt, men det är egentligen riktigit skönt: nu kan jag i stället njuta för fulla muggar, beundra min nya omgivning och av min semester, samt endorfinerna som sakta börjar sprida sig i kroppen an efter som jag avverkat kilometer efter kilometer.

En runda på stan, ligga på soffan och titta på TV, matbutiken och mat, samt färga håret, snacka skit, ha humörsvängningar, sitta hemma hos T och T tills småtimmarna och sedan hem och äta nattmat, titta på dokumentär om guldgrävare och sova. Det var vad jag höll på med igår och konstaterade (åter chockerad) att tiden går helt för fort: småningom lider redan den första semesterveckan mot sitt slut. Som tur återstår ännu en till innan jobbet och vardagen åter kallar! :)

shirt Filippa K, jeans Levi´s, shoes RaceMarine, bracelets Nomination, watch MK, jewellery Kalevala
Jaa, mitäs sitä tulikaan eilen tehtyä? No ei mitään. Ainakaan ei mitään erikoista.
Aamupäivän vietin koneen ääressä puhelin kourassa soitellen ympäri Porin kampaamoita tiedustellen hinnastoja ja arvatkaa vaan olinko pettynyt yllättynyt siitä, ettei kovin suurta hintaeroa kampaamopalveluissa löytynyt Porin ja Helsingin välillä.
Parin tunnin hiustuppojen repimisen jälkeen onnistuin hommaamaan itselleni kampaamokäynnin ja läksin tyytyväisenä lenkille, joka vei minut rannan kautta, sillan yli Porkkuun, pientaloalueiden läpi ja Kirjurin kautta kotia kohti. GPS:ä ei jostain kumman syystä suostu toimimaan täällä, joten saan arvailla lenkkieni pituutta. Toisaalta on aika rentouttavaa kun voi huoletta koko lenkin ajan vain ihailla uusia maisemia ja tuntea, miten endorfiinit alkavat askel askeleelta hyöriä kropassa.
Kierros kaupungilla, sohvalla makoilua, ruokakaupassa käyntiä, ruoan tekoa, tukan uudistamista, höpöttelyä, mielentilan vaihteluita puolelta toiselle sekä T:n ja T:n kotona yön pikkutunneille asti istuen, sekä lopulta kotia kohti syömään iltapalaa ja katsomaan kullan kaivajista kertovaa dokumenttisarjaa ja lopulta nukkumaan. Siinä taisikin olla loppupäivän, -illan ja -yön ohjelma. Samalla tajusin, että ensimmäinen lomaviikkoni alkaa pikkuhiljaa lähentyä loppuaan. Onneksi on vielä yksi kokonainen viikko jäljelllä, ennenkuin arki ja aherrus taas koittaa :)

2 kommentarer:

  1. Ihana kuva sinusta :) Olet niin iloisen näköinen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos :) En usko että ihminen voi paljon onnellisemmaksi muuttuakaan: loma, aurinko, kukoistava rakkaus ja totaalinen relaaminen - ah! :)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3