tisdag 21 augusti 2012

The first day of my vacation

De flesta andra har redan återvänt till jobbet och skolbänken efter att ha jobbat (eller semestrat) hela sommaren lång. Jag som är Tom Tvärtom har däremot jobbat hela sommaren lång och njuter för tillfället av min två veckor långa semester innan jag (äntligen) skall bli vuxen börjar jobba påriktigt.

Gårdagen kunde inte ha varit en bättre dag att börja sin semester: solen lyste hela dagen från en närapå molnfri himmel och kändes varm och behaglig mot huden, medan en lätt vindbris fick en att slippa svettas. Najs.

Morgonen började jag lugnt i takt med radion, litervis med kaffe och frukost, samt - ja - bostäder.

regular brekkie: yoghurt, oatmeals, apple and loads of coffee with milk

Efter att ha lekt desperate housewife fixade jag mig i ordning (läs: lockade håret och mejkade - semestern till ära!) och promenerade in mot centrum för att bekanta mig med staden som jag spenderat närmare hälften av sommaren i, men vars stug- och nattliv blivit betydlgit bekantare för mig än butikerna och sevärdheterna..

jacket Benetton, jeans H&M, top GT

 Min "lilla sightseeing" blev längre än jag tänkt mig (nej, tro inte att jag tappade bort mig!), så när jag äntligen travat igenom (nästan) alla butiker, samt matbutiken var jag stormhungrig och -trött när jag kom hem. Att hastigt fixa en lätt lunch och sedan slänga sig på soffan tillsammans med Pieni lankakauppa av Kate Jacobs höjde semesterfiilisen från 0 till 10 - for real jag minns inte ens när jag senast skulle ha tagit mig lugnet att faktiskt bara njuta av att läsa en bok!




På eftermiddagen promenerade jag ännu till stugan för att hämta en cykel åt mig (avstånden här är såpass långa att cykel eller bil är ett måste om man vill hinna göra annat än vara on the road hela tiden..). På kvällen styrde vi stegen till svampskogen och belönades efter 2 (!) timmars letande med en enormt god kvällsmat: svampsås gjord på färska svampar som vi nyss plockat.

Med en händelserik och -fylld dag i bagaget somnade jag som en stock och vaknade nöjd och belåten imorse: 1 day down, many more to go!


Suurin osa ihmisistä on jo palannut koulun penkille tai työpaikalle pitkän (ja toivon mukaan rentouttavan) kesäloman jälkeen. Minä sen sijaan olen ollut koko kesän töissä ja vietän kaksiviikkoista kesälomaani vasta nyt - erilainen nuori kun olen. Noei.
Ensimmäinen lomapäiväni alkoi rauhallisissa merkeissä vakio-aamupalan, järisyttävän kahvimäärän, radion, sekä.. noh. Asuntojen merkeissä.
Leikittyäni desperate housewifea hetken, laittauduin (oikein loman kunniaksi!) kaikessa rauhassa ja lähdin seikkailemaan kohti keskustaa. Vaikka olenkin suuren osan kesääni viettänyt täällä uudessa kaupungissa, on minulta jäänyt kulttuurinähtävyydet ja keskustan tarjonta täysin näkemättä. 
Noh, "pieni" tutkimusmatkani venähti hieman odotettua pidemmäksi ja koluttuani suurimman osan keskustan kaupoista suuntasin ruokakaupan kautta kotiin. Kevyen lounaan jälkeen tein jotakin (minulle) todella, todella harvinaista: heittäydyin sohvalle lukemaan uutta Pieni lankakauppa (Kate Jacobs)-kirjaani ja nautin hiljaisuudesta.
Iltapäivällä kävelin mökille hakemaan pyörää, jota ilman ei täällä suurkaupungissa meinaa pärjätä: välimatkat ovat sen verran pitkiä, että jos haluaa ehtiä tehdä muutakin kuin kävellä, on pyörä tai muu kulkuväline pakollinen.
Illalla läksimme vielä pariksi tunniksi sienimetsään ja ah, kyllä odotus palkittiin: illalliseksi tarjottiin sienikastiketta tuoreista sienistä. Mums!
Tapahtumarikas päivä johti siihen, että nukahdin kuin pieni sika heti kotisänkyyn päästyäni ja herätyskellon tänään pärähtäessä soimaan hymähdin itsekseni: 1 lomapäivä takana - monta vielä edessä!






2 kommentarer:

  1. vilken snygg jacka :)

    http://fashionbeautymylife.blogspot.fi/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks! Gissa hur nöjd jag var då jag hittade en snygg läderjacka som inte kommer emot i varje gatuhörn (läs: Onlys läderjackor med resorkanter..) ;)

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3