onsdag 8 augusti 2012

Wearing white - day and night


"Ush, så trist jag är", konstaterade jag tyst för mig själv imorse då jag kom till jobbet och tittade i spegeln i omklädningsrummet: då jag cyklade till jobbet hade jag klätt mig i vita (okej, shortsen var faktiskt ljusbeige) kläder och efter att ha bytt om till arbetsdräkten var jag exakt lika vit. Hmpf.

Ibland drömmer jag om att ha ett yrke där jag kunde variera mitt utseende mer genom att ha olika kläder varje dag. Som sjukskötare får man tyvärr nöja sig med att varje dag ha en likadan dräkt på sig.. Men visst finns det goda sidor med sjukskötardräkten:

- vitt är alltid mode och kan kombineras med alla färger
- man behöver inte vara rädd om att smutsa ned sig på jobbet
- då man drar på sig klädseln drar man samtidigt på sig en viss roll och får en viss auktoritet
- då man efter arbetsdagen får byta om till sina egna kläder är det lättare att "glömma" patienterna på jobbet och fokusera på sina egna funderingar (vilket ju är önskvärt på fritiden - what happens at work, stays there!)

Vad anser ni om arbets-/skyddskläder - tummen upp eller ned?

shorts ?, pullover JC, shoes Merrel

Jag satsade stort imorse och lockade t.o.m. håret - fint va?
Panostin oikein suuresti aamulla ja otin kihartimen käyttöön - kivat, eikö?
"Ei ole totta - kuinka tylsästi ihminen voikaan pukeutua?" ajattelin tänään itsekseni kun tulin töihin pukuhuoneeseen ja katsoin peiliin: vaalean beiget housuni ja valkoinen villapaita vaihtuivat yhtä vaaleaan sairaanhoitajan asuun - KOKO päivä mennään siis yltä päältä vaaleissa.
Ajoittain unelmoin ammatista, jossa voisin käyttää omia vaatteita ja näyttää siten erilaiselta pukeutumalla eri tavalla vaikka joka päivä. Suorastaan kadehdin välillä tyylikkäitä työntekijöitä kadulla ja toivon että voisin itse edes joskus oleskella työpaikalla edes hieman näyttävämmissä vaatteissa kuin hoitajan haarniskassa.. Vaan onhan tässä hoitajan puvussa hyvätkin puolensa:
- valkoinen on AINA muodissa ja sen voi yhdistää minkä tahansa muun värin kanssa
- töissä ei koskaan tarvitse pelätä pilaavansa vaatteensa
- kun vetää työpuvun päällensä, omaksuu sitä myös tietyn roolin ja saa tietyn auktoriteetin samalla
- on helpompaa "jättää potilaat" ja työasiat töihin kun työpäivän päätteeksi saa vaihtaa työvaatteet pois ja pukeutua omiinsa. Silloin on helpompaa keskittyä omiin asioihinsa, eikä märehtiä työjuttuja (ja juuri näinhän sen pitää mennä: what happens at work, stays there!)
Mitäs olette mieltä työ-/suojavaatteista - hot or not?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3