onsdag 16 januari 2013

"Because I want to be strong, healthy and happy"

Beslutet om att göra comeback på gymmet och börja gymträna efter ca ½ års paus är ett av de bästa jag gjort på länge: I love it!

pics from pinterest
Min gymkarriär började redan i gymnasiet och då tränade jag främst för nöjes skull, men insåg hur kroppen förändrades och hur musklerna började synas ju mer aktivt jag tränade. Jag har varit normalviktig, men kanske litet mot det rundare hållet och kände stor njutning av att kunna förändra kroppen och få den att börja se ut som jag ville genom att ha roligt - vadå jag gillade att träna!

Jag anser att träningen löper bättre om man har någon sorts målsättning, vilket för många människor innebär ett evenemang som de kommer att delta i eller att rymmas i drömjeansen innan sommaren. Själv tränar jag effektivare om jag undviker att ha allt för strikta mål och tillåter mig själv att träna enligt humör och fiilis, eftersom jag lätt börjar följa "regler" och tvingar mig själv att träna, då. 

För tillfället är min målsättning med gymträningen att få en fastare kropp helhetsmässigt, eftersom den - som ni kanske kan gissa - inte är allt för muskulös efter 6 månaders paus. Speciellt fokus har jag tänkt lägga på att få en rundare rumpa, starkare armar och lätt synliga magmuskler. Träningsschemat innehåller förutom gymträning också gång, löpning, samt gympass. Inspirerad av artikeln i nyaste numret av Fit om hur missen Sara Chafak tränar testade jag att träna benen/rumpan på ett nytt sätt i min favorit-maskin (benpressen) och kan rekommendera detta varmt: genom att ha benen så brett som möjligt och släppa vikterna så "lågt" som möjligt får rumpan en riktig extra-träning!




Apropå gympass testade jag på måndagskväll för första gången på kahvakuula (vad heter det på svenska?). Med instruktörens hjälp valde jag två kulor: en 4 kg och en 8 kg (vilken borde ha varit en 6 kg, men de var alla redan i bruk). Passet på 45 min fick mig ännu inte helt övertygad, eftersom jag knappt blev varm i kroppen, vilket jag bestämt misstänker beror på att jag a) hade för lätta kulor, samt b) passet var lätt. Trots att första "touchen" till kahvakuula inte riktigt motsvarade mina förhoppningar, tänker jag ge det en andra chans och gå på ett pass som instrueras av en annan.

Päätös paluusta kuntosalille n ½ vuoden tauon jälkeen on osoittautunut mitä parhaimmaksi: treeni kulkee ja maistuu hunajalta!
Kuntosalilla aloin käymään aktiivisesti lukiossa, jolloin olin normaalipainoinen, mutta ehkä hieman pyöreähkömpään (onko tämä edes sana?) suuntaan. Alkuun harjoittelu oli lähinnä ajanvietettä ja hauskanpitoa, vailla tavoitteita, mutta huomatessani miten kroppa alkoi muuttua treenin seurauksena ja muistuttaa sitä mistä olin unelmoinut, muuttui myös asenteeni: treenatessa mennään kovaa ja korkealta!
Monet ihmiset tarvitsevat jonkin tavoitteen treenilleen, joka toimii motivaattorina ja "syynä" harjoittelulle. Mielestäni tärkeintä on se, että treenaaja itse asettaa tavoitteensa - oli se sitten unelmafarkkuihin mahtuminen ennen kesää tai tietyn painomäärän nostaminen penkistä. Itse taas treenaan lähinnä hyvän olon, mutta toki myös pienin tavoittein. Kokemuksen perusteella en kuitenkaan enää aseta musta-valkoisia tavoitteita itselleni, koska treenaamisestani tulee silloin putkikatseista ja siitä hiipuu ilo. 
Noin 6 kk:n treenipaussin jälkeen tavoitteeni ovat pyöreämpi pylly, lihaksikkaammat käsivarret, sekä osittain näkyvät/aistittavat vatsalihakset. Nämä eivät ole kovin korkeita, mutta minulle sopivia ja uskon pystyväni yltämään niihin (joskus - aikataulua kun ei ole). Treeniohjelmaani kun ei yksinään kuulu voimaharjoittelu, vaan sen ohessa juoksu, kävely ja ryhmäliikunta (jossakin määrin). Uusimmasta Fit -lehdestä missi Sara Chafakin treenistä kertovasta artikkelista nappasin muuten vinkin, jota voin suositella lämpimästi: laittamalla jalkaprässissä jalat oikein leveälle ja laskemalla painot niin alas kuin mahdollista, saa pylly aika hyvän rääkin ;)
Ryhmäliikunnasta puheen ollen kävin maanantai-iltana ensimmäistä kertaa kahvakuulailemassa! Ohjaajan neuvomana nappasin 4kg ja 8 kg painavat kuulat matkaani (piti ottaa 4 ja 6, mutta kaikki 6kg olivat jo käytössä). Ensimmäinen kokemukseni ei valitettavasti vastannut oikein odotuksiani, koska 45 min aikana en edes saanut hikeä pintaan! Uskon tämän johtuvan a) liian kevyistä kuulista, b) tunnin keveydestä. Aion siis antaa kahvakuulailulle uuden mahdollisuuden hakeutumalla jonkun toisen ohjaajan tunnille. Joskus. 

*innehåller reklamlänk/sisältää mainoslinkin 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3