lördag 5 januari 2013

S-s-s-shrimps - yes please!

Omnomnom, jag säger då bara: usch så god middag jag fixade åt oss idag. Visst är det okej att nångång vara stolt över sig själv, klappa sig på axeln och tycka att man lyckats över förväntningarna? Tack. Det var det jag ville höra ;)

På menyn stod det ugnspotatis, räk-mössö*, ugnsbakta morötter (för mig)/knaperstekt bacon (för T), samt gurka, tomat och fetaost. Medan potatisen och morötterna låg i ugnen, slängde jag ihop räkröran, stekte baconet och skar upp salladen. Relativt litet möda och efter 1h 20 minuter var det bara att sätta sig ned och njuta. Rekommenderar! Till efterrätt tog jag ett glas rödvin och var nöjd över mig själv.

*: räkor, turkisk yoghurt, söt-stark senap, citronsaft, svartpeppar, salt, honung och färsk dill


Hyvä minä. Eikö välillä olekin täysin oikeutettua kehua itseään, taputtaa olalle ja leveillä kun on mielestään onnistunut odotettua paremmin? Aivan - sitä minäkin ;) Näin tapahtui nimittäin tänään kun olin valmistanut illalliseksi uuniperunoita, katkarapumössöä*, uuniporkkanoita (minulle)/pekonia (T:lle), sekä kurkku-tomaatti-feta-salaattia. Namskis ja helppoa kuin heinän teko! Perunoiden ja porkkanoiden hengaillessa uunin lämmössä, paistoin pekonin ja pilkoin salaatin ja sekoitin katkismössön jääkaappiin maustumaan. Suht vähällä vaivalla selvisin ja noin 1h 20 min kuluttua olikin ruoka jo pöydässä :) Jälkkäriksi otin lasillisen punaviiniä ja olin tyytyväinen itseeni.

*: katkarapuja, turkkilaista jugurttia, makea-väkevä sinappia, suolaa, mustapippuria, hunajaa, sitruunamehua ja tuoretta tilliä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3