onsdag 2 oktober 2013

Thoughts about food and health. Lots of them. Too much of them.

Mitä on hyvinvointi?

 Liikuntaa, ruokaa, lepoa, stressin minimointia ja naurua sopivissa määrin vastaisi moni - itseni mukaan lukien. Mutta mitä tehdä kun näidenkin noudattaminen aiheuttaakin stressiä, paineita, unettomuutta ja harmaita hiuksia? Heittää hanskat tiskiin ja porautua sohvalle sipsipussin kera, katsoa jännäriä (jotta pulssi varmana pysyy korkealla) ja miettiä kaikkia tekemättömiä asioita, joita to do-lista pullistelee?

En taustaltani eroa paljoakaan monesta nuoresta suomalaisnaisesta koskien suhdettani liikuntaan ja ruokailuun - valitettavasti. Ajoittain osaan suhtautua näihin n.s. "terveellisesti" ja liikkua ja syödä vointini ja fiilikseni mukaan, mutta aina välillä yllätän itseni stressaamasta näiden takia, mikä on idiooteinta ikinä varsinkin niinä aikoina kun stressiä on esim. töissä normaalia enemmän.


Oma ongelmani on iltasyöminen, joka on aivan liian raskasta. Usein syön päivällistä vasta klo 20 ja ne ketkä minut tuntevat, tietävät etteivät annoskokoni ole aivan pienimmästä päästä :D Joka kerta kun käyn uuden ihmisen kanssa syömässä esim. työpaikalla saan selitellä "miten näin pienikokoinen tyttö voi syödä noin järkyttävän paljon". Nojoo. Viime yönä nukuin vihdoinkin hyvin (parin unettoman yön jälkeen), mutta jouduin valvomaan kovien vatsakipujen vuoksi, jotka taas johtuivat jäätävän kokoisesta lohisalaattiannoksestani.

Päätin tänään aamulla, että tähän tulee nyt muutos: minun on kerta kaikkiaan pienenettävä annoskokoa iltaisin, koska on ääliömäistä syödä itsensä jumiin vain siksi, että saisi kaikki "ravitsemussuositukset täytettyä". Fiksumpaa olisi syömään sitä mikä maistuu, nauttia siitä, eikä stressata. Itse en onneksi juuri herkkuja himoitse (tai himoitsen, mutta voin vastustaa niitä) enkä siksi pelkää sortuvani ilta-herkkuperseilyyn esim. munkkien ja suklaan muodossa, eikä minun näin ollen tarvitse pelätä turhaa lihomistakaan. Toisten mielestä pieni lihominen ei minun varressani olisi pahitteeksi, mutta itse olen tyytyväinen näin ja haluan pysyä tälläisenä.


Huh, menipäs tämä henkilökohtaiseksi, mutta ehkä joku muu tunnistaa itsensä tästä ja voi tuntea jonkin sortin vertaistukea tästä. Tai sitten voitte vain nauraa ääneen ja päin naamaakin moisille ajatuksille - yli kaksikymppisen naisen suusta!

Att definiera hälsa är inte entydigt. De flesta nämner åtminstone mat, skratt, motion och vila i passliga mängder. Men hur många stressar inte för dessa och känner press på sig då de inte lyckas leva upp till 110% till alla dessa för att "leva så stressfritt som möjligt"?
Jag har redan tidigare nämnt att mitt förhållande till mat och motion inte alltid varit det smartaste, vilket en stor del av de unga finska kvinnorna kan känna sig igen vid.
Jag har på sistone igen märkt hur jag stressat onödigt mycket för hur jag skall hinna leva "det perfekta livet" då vi haft mycket stress på jobbet. Att sressa för att hinna leva stressfritt - logiskt right?
Mitt största problem har nu på sistone varit maten, speciellt kvällstid: jag äter för mycket. Igår kväll t.ex. kunde jag inte somna eftersom jag hade så otroligt ont i magen efter att ha stoppat i mig en jädrans laxsallad. Visst är det knasigt att typ äta ihjäl sig bara för att leva upp till näringsrekommendationerna? Jag bestämde mig därför imorse för att nu satsa på att äta mindre portioner, njuta av dem och äta det jag gillar med gott samvete och bry mig katten i rekommendationerna. Jag hör - som tur - inte till dem som äter munk och choklad om kvällarna, så jag behöver knappast vara orolig för att gå upp i vikt (vilket många tycker jag gärna kunde göra, men iom att jag är nöjd med mig själv såhär nöjer jag mig såhär).
Oj, det blev ganska privat, men förhoppningsvis kan någon känna igen sig i dethär och göra en förändring - precis som jag också vill och tänker försöka göra.

4 kommentarer:

  1. ...... minska portions storlek på kvällen.. Kanske du istället klämmer in två mindre mål innan du går och sova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt :/ Men igår lyckades jag redan äta ett mindre kvällsmål, så nån progress har skett :)

      Radera
  2. Rekommenderas av egen erfarenhet att det lönar sig att äta mer energirikt på dagen, bl.a. till lunch + middag/mellanmål, så räcker det med ett litet mål på kvällen. Har själv testat mig fram. Hur mycket sallad jag än äter till lunch, så går jag ändå hungrig mot kvällen om ja int klämt i mig något "stadigare" på dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jåå jag har också nu satsat på mer kolhydrater vid lunch samt ett stadigare mellanmål, ex 250g kvarg + tillbehör, och lyckades äta mindre igår kväll, men tyvärr skjuter ett stadigt melodis

      Radera

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3