torsdag 15 september 2011

Pina dig själv! NU!

Nej vetni vad allt ska människokroppen egentligen tåla? Att frivilligt pina sig själv till det yttersta låter ju helt sjukt, men idag insåg jag igen att den lilla sadomasochisten inom mig finns kvar.

Jag bestämde mig för att prova på gymmets nyhets-lektion: Nike Get fit. Det enda jag visste om lektionen var följande: 
Nike Dynamic Training ja Training for Runners olivat suosittuja tunteja SATSilla, ja nyt on aika kokeilla seuraavaa uutuutta – NIKE Get Fit –tuntia.
Maailmantason huippu-urheilijat ovat olleet mukana kehittämässä tätä treenimuotoa, joka lisää voimaa, parantaa kestävyyttä, ja vahvistaa keskivartaloa.
Nike Training Clubissa voit katsoa esimerkkejä tehokkaista harjoituksista, joita ohjaajamme tulevat käyttämään. Tämä koko kehon haaste takaa, että tunnet treenivaikutuksen lihaksissa seuraavana päivänä.

Och sannerligen ska jag säga er; att det kommer att kännas i musklerna imorgon (och antagligen ännu mer i övermorgon) att jag i 55 minuters tid non-stop hoppade, skuttade, joggade, gjorde armhävningar, vipu-noston, kyykkyn.. I allt korthet gick passet alltså ut på att alla gjorde rörelser som ledaren visade i egen takt under några minuters tid. Passet var indelat i 3 olika arbetspass, varav det första och andra var 12 minuter långt och det sista bara (som ledaren ironiskt sade när hon såg på oss utpumpade kvinnor..) 10 minuter. Varje arbetspass bestod av några rörelser som man upprepade i 30-60 sekunder och böt sedan till nästa. Idén var att aldrig stanna upp, utan alla byten gjordes nonstop. Snacka om att skämmas och samtidigt vara förundrad när jag konstaterade att svetten fullkomligt droppade från min nästipp när vi gjorde "bergsbestigaren", alltså stod på alla fyra och "sprang" genom att dra knäna upp mot bröstet och skapade en pöl framför mig...

Och hur kände jag mig efteråt? Euforisk. Så euforisk att jag t.o.m. knäppte en bild på hemgatan; den såg så mysig ut i mörkret trots duggregnet.




Det är så jäkla knäppt att människan frivilligt pinar sig själv, men idag kändes det so damn good. Efter att ha sovit länge, ränt runt på stan och uträttat ärenden, lagat mat med sambon, suttit hos frissan och fått rotväxten fixad och druckit en kopp kaffe blev detta en perfekt avslutning på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kiitos kommentistasi <3
Tack för din kommentar <3